Författare: Ulrik Terp samt studenterna Moa Martinsson och Matilda Gustafsson Lindberg
Institution/enhet: Institutionen för sociala och psykologiska studier
Ämne: Psykologi

Forskning visar att övergången till högre studier kan vara en omtumlande erfarenhet då strategier man använt tidigare inte längre fungerar lika bra.

Stress hos studenter har ofta en koppling till bristande färdigheter och förmågor avseende studieteknik. Pandemin har bidragit med ytterligare försvårande omständigheter i detta avseende. Över hundra förstaårsstudenter på Karlstads Universitet har under våren därför deltagit i ett projekt som syftade till att utveckla färdigheter och förmågor med relevans för deras studier. Varje grupp har blivit handledd av två psykologstudenter inom ramen för en kurs på psykologprogrammet vars primära syfte var att utveckla studenternas färdigheter och förmågor att leda grupper.

Arbetet har visat sig vara givande och utvecklande för både förstaårsstunderna som deltog i projektet som för psykologstudenterna som genomförde det. Vi kommer under vår presentation komprimerat gå igenom projektets innehåll och struktur samt lyfta resultat och erfarenheter ur såväl ett deltagar- som gruppledarperspektiv. Presentationen avslutas med att slutsatser och reflektioner över projektet lyfts och diskuteras i ett vidare sammanhang med relevans för högre utbildning.