Författare: John Johansson
Institution/enhet: Handelshögskolan
Ämne: Företagsekonomi

Abstract

Enligt Blooms taxonomi är först steget för att använda ny kunskap att minnas den. Detta abstract beskriver några tekniker (två frågor och en övning) som kan hjälpa studenter att minnas och i viss mån öka sitt engagemang under föreläsningar.

Teknikerna har prövats under ett antal kurser på Kau och har följts upp med några korta studentintervjuer. Teknikernas effekt ligger i repetitionen av dem och att man som lärare kan variera samma teknik på många olika sätt. I grundutförande är första frågan ”Vad tar ni med er idag?”. En viktig skillnad är att alla studenter får skriva ner vad de tar med sig under 1-2 minuter. Sedan väjer läraren en handfull studenter som får delge sina svar. Fråga två är ”Vad minns ni från förra lektionen?” och den inleder föreläsningen. Även här får studenterna skriva ner sina svar och läraren väljer vilka som får dela med sig. Tekniken går att variera på flera olika sätt.


De intervjuer jag har gjort visar att teknikerna var uppskattad efter en tid. Flera studenter rapporterade att de var mer aktiva under lektionen eftersom de visste att frågorna skulle komma.