Författare: Charlotta Andersson (1), Pernille K Andersson (2), Carolina Camén (1) och Jenny Karlsson (1)
Institution/enhet: Handelshögskolan (1) och Sociala och psykologiska studier (2), CTF Centrum för tjänsteforskning (1, 2)
Ämne: Företagsekonomi (1) och Psykologi (2)

Abstract

Ideligen ställs företag och organisationer inför nya utmaningar och förändringar givet vad som sker i samhället och i vår omvärld, vilket också ställer krav på kunskap och kompetens men också livslångt lärande. ISE (Improving value creation through service education) är ett extern-finansierat innovationsprojekt där flexibla nätbaserade kurser på avancerad nivå utvecklas för yrkesverksamma och i samverkan med företag/ organisationer. Projektet pågår i fem år där flera ämnen och avdelningar är involverade för att tillsammans utveckla kurser på avancerad nivå kopplade till marknadens behov. Som innovationsprojekt har inga tydliga ramar styrt arbetet vilket möjliggör kreativitet, nya former av samarbeten och lösningar för samverkan inom universitetet och med andra aktörer.


Genom ISE-projektet och de kurser som utvecklas inom ramen för projektet kan universitetet bidra till det livslånga lärandet. I presentationen kommer möjligheter och utmaningar att presenteras och diskuteras relaterat till utveckling av kurser tillsammans med företag, vad som är viktigt för deltagare som inte är “traditionella” grundutbildningsstudenter, både vad
gäller pedagogik, digitala verktyg och hygienfaktorer såsom Canvas, delgivande av information, marknadsföring av kurser, interna processer och relationsskapande med deltagarna. Vi kommer också att fokusera på hur vår egen kompetensutveckling och livslånga lärande realiserats givet den öppna projektdesignen.