Författare: Ulrik Terp (psykologi), Charlotte Johansson, Anita Boström, Janna Lindroos och Ulrika Lindmark (Oral hälsa)
Institution/enhet: Sociala och psykologiska studier och Hälsovetenskaper
Ämne: Psykologi och Oral hälsa

Abstract

Under våren 2022 har ett pedagogiskt projekt genomförts som skapats i samarbete mellan lärare på ämnena Psykologi och Oral hälsa. Under fyra veckor genomförde psykologprogram-studenter åtta workshops med studenter från termin två och fyra på tandhygienistprogrammet. Psykologprogram-studenterna skapade innehållet i denna workshopserie utifrån ett urval lärandemål i kurserna som pågick denna period på tandhygienistprogrammet. Den pedagogiska rationalen för projektet var att psykologprogram-studenterna med hjälp av projektet skulle arbeta med ett lärandemål i kursen Individ, arbete och organisation 2 som handlar om färdighetsträning avseende att leda grupper som de gick denna period.

Under fyra veckor träffades studenterna två timmar varje torsdag och fredag. För några grupper genomfördes projektet enbart digitalt via zoom men för några grupper genomfördes projektet både i digitalt och analogt format. Under vår presentation kommer  vi redogöra för hur studenterna som deltagit i projektet upplevde denna arbetsform som kallas peer-learning. Femton studenter har intervjuats. Fem gruppledare och tio gruppdeltagare och deras upplevelser kommer vi diskutera under vår presentation. Under vår presentation kommer vi även diskutera pedagogiska aspekter och implikationer utifrån ett högskolepedagogiskt och ur ett organisationspsykologiskt perspektiv.