Författare: Maria Fahlgren och Mirela Vinerean
Institution/enhet: Matematik och datavetenskap
Ämne: Matematik

Abstract

I den här presentationen delar vi erfarenheter från en studie genomförd våren 2022 i en geometrikurs inom ämneslärarprogrammet. Då matematik-lärare i Sverige är tänkta att genomföra utbildningsverksamhet för att stimulera varje elevs lärande, det vill säga även för elever som lätt når kunskapsmålen samt elevernas användning av digitala verktyg i matematik, är det viktigt att förbereda blivande lärare för att kunna hantera dessa frågor. Detta är anledningen till att vi anpassar kursen för att inkludera dessa perspektiv för ämneslärare i matematik.

I studien genomförde samt reflekterade lärarstudenterna över färdig-konstruerade elevaktiviteter. Aktiviteterna genomfördes i en datorbaserad miljö (i detta fallet STEP) som erbjuder lärare att överblicka elevers arbeten med dynamiska geometriprogram (såsom GeoGebra). Därefter konstruerade de egen (datorbaserad) elevaktivitet för att stimulera alla elevers lärande i geometri, vilket inbegriper elever som lätt når kunskapsmålen. Vidare upp-manades studenterna att reflektera kring hur lärare kan använda digitala verktyg som stöd vid en klassrumsdiskussion baserad på elevers arbete med ett dynamiskt geometriprogram.