Författare: Marie-Therese Christiansson
Institution/enhet: Handelshögskolan
Ämne: Informatik

Abstract

I kursen ”Verksamhetsutveckling med process- och flerpartsperspektiv” har studenterna arbetat med skarpa case från olika organisationer för att kartlägga verksamhetsprocesser och förbättra verksamhet. Kartläggnings-uppdragen har varierat i syfte vilket medfört att studenterna fått olika förutsättningar att kravställa möjligheter med IT.

En ny kursplan har satt tydligare fokus på digitalisering och studenterna har i år fått ett kartläggningsuppdrag från Karlstads kommun som handlar om att förbättra elevers skolvardag med digitala lösningar. Examinationen på kursen handlar om att kunna påvisa förmågan att bedriva en verksamhets-nära digitalisering genom att tillämpa principer i processorientering och metoder för att belysa att organisationen ”gör rätt saker och saker rätt” med hållbar utveckling som perspektiv i analys av styrning, arbetssätt och digitala möjligheter. Underlaget från uppdragsgivaren har varit en uppdragsbeskrivning, resultat från en förstudie och en träff online med möjligheter att ställa frågor. Då studenterna inte har haft tillgång till Karlstads kommuns medarbetare och elever gjordes en rekonstruktion av den verksamhetsprocess där “smärtor” uppstår och de konsekvenser de får för exempelvis elev och vårdnadshavare. Case är fortfarande skarpt, men mer tillrättalagt än tidigare och analysen visar dess förmåga att bidra i lärandet, undervisning och examination.