Författare: Patrik Holm
Institution/enhet: Hälsovetenskaper
Ämne: Folkhälsovetenskap

Abstract

Under Covid-19 pandemin tvingades alla som ägnar sig åt någon form av utbildning att tänka nytt. Inom sjuksköterskeprogrammets andra termin ligger en modul med medicinsk mikrobiologi och immunologi, där två olika undervisningsstrategier utvecklades för att få till en bra undervisning online under de två påföljande terminerna 2020.

Under vårterminen gavs liveföreläsningar via Zoom i både mikrobiologi och immunologi, medan höstterminens studenter fick immunologidelens undervisning genom flipped classroom där studenterna tittade på filmer och arbetade med inlärningsmål på egen hand. Studenterna träffades sedan i Zoom och arbetade med materialet gruppvis där läraren hela tiden var tillgänglig. Mikrobiologidelen var oförändrad och gavs som föreläsningar via Zoom. De akademiska prestationerna jämfördes sedan mellan grupperna och studenternas uppfattning om undervisningen undersöktes med hjälp av ett frågeformulär.

De huvudsakliga resultaten visade att ett deltagande i flipped classrroom-aktiviteterna hade en positiv korrelation med den akademiska prestationen. Studenterna föredrog också flipped classroom framför traditionella föreläsningar via Zoom. Detta visar att en studentcentrerad undervisningsstrategi som flipped classroom är ett effektivt sätt att öka elevernas engagemang och akademiska prestationer. Det gäller nu att ha en postpandemisk reflektion och bevara det vi lärt oss som varit bra, som t.ex. det nyss beskrivna exemplet.

Tidigare publicerat:

Holm P, Beckman L. Flipped or traditional online teaching? Two different strategies to handle teaching in nursing education during the COVID-19 pandemic. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2022 Feb 21;19(1). doi: 10.1515/ijnes-2021-0119. PMID: 35187926.