Författare: Zara Hedelin, Minna Arvidsson, Ann-Britt Enochsson, Anita Ward och Annica Ådefors.
Institution/enhet: Pedagogiska studier
Ämne: Pedagogiskt arbete
ABSTRACT
Under pandemin aktualiserades frågan om hur våra studenter skulle kunna få internationella erfarenheter när det blivit svårt, och ibland omöjligt, att resa. I yrkeslärarutbildningen vid KAU har vi arbetat tillsammans med Norge, Tyskland och Turkiet med syftet att studenterna skulle få inblick i yrkeslärarutbildning i andra länder, men upplägget skulle också innebära en ökad digital kompetens och träning i engelska.
Projektets tre teman har varit demokrati, hållbar utveckling och värdegrund, och vår gemensamma plattform har varit Canvas. Vårt ansvar var att utveckla kursmodulen om värdegrund med ett MOOC-upplägg som inte skulle ta mer än en knapp arbetsdag att jobba igenom. Studenterna fick sedan med hjälp av texter, filmer och diskussioner arbeta med samtliga tre teman och avslutade arbetet med storytelling, korta videor, i vilka de summerade vad de lärt sig. Tanken med videorna har varit att göra innehållet lättillgängligt för tittarna – i ett första steg, deras medstudenter i samarbetsländerna. De har sedan mött studenter från de andra ländernas yrkeslärarutbildningar via Zoom, delat med sig av sina videor, tittat på deras videor, diskuterat tillsammans och gjort gemensamma sammanfattningar med de studenter de mött.
Vi kommer att presentera svårigheter och glädjeämnen från första året av vår resa, och visa exempel på studentarbeten.