Författare: Katharina Rahnert och Niklas Jakobsson
Institution/enhet: Handelshögskolan
Ämne: Företagsekonomi och Nationalekonomi

Abstract

Insikter från neurovetenskaperna har initierat forskning kring hur instruktioner gestaltas på bästa möjliga sätt. Av särskilt intresse är om studenters kognitiva förmåga att förstå läromaterialet förbättras när de imiterar läraren. Nyligen genomförd forskning har visat att redovisningsstudenters lärupplevelse förbättras när lärarens hand är synlig medan övningar demonstreras på en elektronisk motsvarighet till en whiteboardtavla inom onlineutbildning. Jämfört med övningar där lärarens hand inte är synlig uppfattar studenterna lärarens hand som en ”förkroppsligad” fördel på grund av spegelneuronsystemet. Syftet med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning lärarens hand, såväl som studenters händer som imiterar läraren, påverkar lärandet.

Ett randomiserat experiment i en synkron onlineföreläsning genomfördes med 56 studenter via Zoom. Studenterna delades in i tre grupper: (1) lärarens hand synlig – studenterna rekommenderas att imitera, (2) lärarens hand inte synlig – studenterna rekommenderas att imitera, och (3) lärarens hand synlig – studenterna rekommenderas att endast observera. Redovisningskunskaper mättes både före och efter experimentet med hjälp av retentions- och transfertester. Inga statistiskt signifikanta skillnader mellan grupperna kunde observeras. I ljuset av tidigare forskning är resultaten överraskande eftersom fördelarna med att se lärarens hand verkar mindre relevanta för lärande jämfört med lärupplevelsen. Studien motiverar alltså vidare forskning med större urval.

Keywords: undervisning inom redovisning; distansundervisning; spegelneuroner; cognitive load theory; observation; imitation, antecknande