YRKESUTBILDNING OCH YRKESLÄRARUTBILDNING

Forskning, nyheter och information

Ljus framtid för yrkeslärare förmedlades på Yrkes-SM

Den 23-25 april arrangerades Yrkes-SM i Karlstad och yrkeslärarprogrammet och VAL-projektet var på plats för att berätta mer om möjligheterna att bli yrkeslärare.

Stämningen var på topp i montern

 Vi vill att fler ska få upp ögonen för att bli yrkeslärare, säger Maria Rundberget, utbildningssamordnare för Vidareutbildning av lärare, VAL, vid Karlstads universitet. Förutom att yrkeslärare är ett bristyrke är det något fint med att dela med sig av yrkeskunskaper som man har byggt upp under en lång tid och samtidigt hjälpa ungdomarna utvecklas till ansvarstagande vuxna. Men, det är skillnad på att kunna sitt yrke och att lära andra om yrket och förstå hela läraruppdraget och det är där vi kommer in. För de som vill yrkesväxla har vi yrkeslärarprogrammet och för de som redan arbetar som yrkeslärare men som är obehöriga har vi VAL.

Välbesökt monter

En delegation på fyra kursledare, studie- och karriärvägledare, programledare för yrkeslärarprogrammet och motsvarigheten för VAL-projektet var på plats på Tingvalla Sportcenter, där mässan hölls under tre dagar. Årets mässa lockade 28 000 besökare och flera av dem stannade till i yrkeslärarutbildningens monter. Vanliga frågor handlade om hur lång utbildningen är och om man kan arbeta samtidigt som man studerar?

– Det kan man eftersom utbildningen är på distans, säger Maria Rundberget. Vårt distansupplägg innebär självstudier och gruppstudier på valfri tid och att man ses fysiskt på campusträffar några dagar per termin. Datumen meddelas tidigt så att man kan meddela sin arbetsgivare i god tid. Det gör det enklare att studera. Institutionen har tänkt till så att utbildningen ska passa människor mitt i livet, säger Maria Rundberget.

– Det många inte vet är att är att utbildningen är ganska kort. Den omfattar 30-90 hp och då får man ett nytt yrke, fortsätter Maria Rundberget. Vi har haft väldigt många bra och givande möten och har träffat presumtiva studenter men också personer som vi vill utveckla närmare samarbeten med som tex arbetsförmedlingen, skolverket och skolchefer. Extra roligt är det också att många alumner har besökt oss och berättat hur nöjda de är med utbildningen och sitt yrke.

Årets yrkeslärare

Under Yrkes-SM delade yrkeslärarprogrammets programledare Anita Ward ut pris till Årets yrkeslärare i regionen som i år gick till alumnerna Nikita Eriksson och Sören Sjögren som tog examen 2017.
Nikita arbetar idag på Hantverksprogrammet på Drottning Blankas gymnasieskola i Karlstad och Sören Sjögren på El- och energiprogrammet på Herrgårdsgymnasiet i Säffle.

– Det bästa med att vara yrkeslärare är givetvis att få möta alla elever och få se dem utvecklas, säger Nikita Eriksson. Som yrkeslärare har jag också möjlighet att fortsätta vara kreativ och jag får dela med mig av den passion och erfarenhet jag har från branschen. Jag var väldigt nöjd med allt från lärare till upplägg när jag läste till yrkeslärare på Karlstads universitet. Framförallt tyckte jag att den VFU vi gjorde under utbildningen var otroligt lärorik och givande. För mig ledde även VFU:n till jobb direkt efter avslutade studier. 

Om Yrkes-SM

Yrkes-SM är ett evenemang som ger besökarna möjligheten att upptäcka, utforska och prova på olika yrken. Yrkes-SM hålls varannat år och i år stod Karlstads kommun, Region Värmland och WorldSkill Sweden som arrangörer. Under tre dagar kunde besökarna se Sveriges yrkesskickligaste ungdomar göra upp om SM-titeln inom en rad olika yrken. Yrkes-SM riktar sig till elever, föräldrar, jobbsökande, yrkesväxlare, lokala företagare, skolanställda, anhöriga till tävlande, allmänt intresserade och alla däremellan.

(Ovanstående text är hämtad från Karlstads universitets intranät – redaktör Sophia Hedmark)

Resultat och erfarenheter från skolforskningsprojekt

Konsten att lära sig svetsa är ett av nio projekt finansierade av Skolforskningsinstitutet som nu går att läsa mer om på Skolforskningsportalen. Projektet finansierades av Skolforskningsinstitutet mellan 2018-2020. Medverkande forskare i projektet är Nina Kilbrink (projektledare), Stig-Börje Asplund och Jan Axelsson

Antalet sökande till yrkeslärarutbildningen ökar

Sökstatisik till landets universitet och högskolor inför höstterminen 2024 visar att allt fler vill läsa yrkesutbildningar. Exempelvis har antalet sökande till yrkeslärarutbildningen ökat med sju procent.

Rapporten Antagning till högre utbildning höstterminen 2024 – statistik i samband med första urvalet nås via Universitet och högskolerådet.

Masterprogram för yrkeslärare

Sedan hösten 2022 ger Karlstads univeristet tillsammans med Linköpings universitet (ansvariga för programmet) och Göteborgs universitet en masterutbildning riktad specifikt mot yrkeslärare. Programmet finansieras med departementsmedel under perioden 2022-2028 och till hösten 2024 startar den tredje och sista kohorten studenter i programmet.

Igår träffades representanter från alla tre lärosäten i Linköping för att bland annat diskutera en fortsättning med programantag redan hösten 2025.

Ansökan till ht 2024 är stäng, men möjlighet att göra en sen ansökan kan bli aktuell efter 15 juli 2024 – håll utkik här:

Pedagogik för yrkeslärare, masterprogram, 120 hp – Linköpings universitet (liu.se)

Inbjudan till Webbinarium – Språk- och yrkesutbildning

Kollegiet för yrkeskunnande Vid Götebrogs universitet bjuder in till ett digitalt seminarium om hur språk- och yrkesutbildning kan integreras för att stärka elevernas möjligheter att lära.

Medverkande

Linda Febring, doktorand vid Högskolan Väst

Louise Tegenfeldt, SFI-/SVA-lärare

Peter Olsson, yrkeslärare

Katarina Larsson, rektor vid Studium

Jenny Hostetter, projektledare inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen

Läs mer om webbinariet som äger rum den 22 april kl. 14-16 här.

Inbjudan från Linköping

Följande inbjudan kommer från Sofia Nyström/forskarseminarium för yrkesdidaktik och yrkesutbildning:

Den 24 maj kl. 10-12 kommer Jenny Edvardsson hit från Högskolan i Kristianstad och presenterar boken ”Språkdidaktik för yrkeslärare – utmaningar och möjligheter”. Under seminariet presenterar Jenny bakgrunden till boken Språkdidaktik för yrkeslärare (Edvardsson & Bruce, 2023) och hur den växte fram ur ett utvecklingsarbete på en gymnasieskola och en webbinarieserie, där yrkeslärare och forskare deltog. Hon presenterar några av bokens centrala begrepp och ger förslag på hur yrkeslärare kan arbeta för att i sin undervisning utveckla både elevernas språk och yrkeskunnande. Under andra halvan av seminariet bjuds deltagarna in till diskussion. Vilka språkdidaktiska möjligheter och utmaningar ställs yrkeslärare inför i sin undervisningspraktik? Hur kan yrkeslärarutbildningen arbeta för att utveckla yrkeslärares kompetens i språkdidaktiska frågor?

Det går att delta på plats i Blackbox, LiU, (start med fika och smörgås kl. 10.00) eller via zoom från 10.15

Uppdaterad info i kalendariet

Den 14 maj kl 13-15 kommer Vera Braun från Universität Konstanz i Tyskland gästa os s i Forskarseminariet för yrkesutbildning och yrkeslärarutbildning via zoom och prata om sin forskning:

Biographies of University Dropouts attending Dual Vocational Education and Training in Germany

The dropout rate for Bachelor’s degree programmes in Germany has recently remained relatively steady at 28%. University dropouts are an attractive group for companies recruiting trainees for the dual VET system in Germany as future skilled workers. Due to the advancing academisation, the biographical processing of university dropouts with a subsequent path into vocational education and training is particularly interesting and relevant.

In a preliminary study, I conducted 4 narrative biographical interviews with university dropouts who were completing or had completed a dual commercial vocational training programme after dropping out from university. The initial goal is to flesh out the research question and then find international research partners to work on the topic from a comparative perspective.

An initial preliminary analysis shows that uncertainty, a certain insecurity about oneself is a central variable for the participants in different ways, which had an impact on their educational biographies. It has its roots in difficult family situations and language difficulties in elementary school. Current in-depth systematic analyses based on Schütze and the Grounded Theory Methodology provide results in more detail which I am going to present as far as available.

Vera Braun – från Dr. Vera Braun | Wissenschaftliche MitarbeiterInnen | Wissenschaftliche MitarbeiterInnen | Personen | Prof. Dr. Dr. h.c. Thomas Deißinger | Arbeitsgruppen | Fachbereich Wirtschaftswissenschaften (uni-konstanz.de)

Professionssatsning – Pedagogik för särskild begåvning

Hösten 2024 planerar Ruc (Regionalt utvecklingscentrum) att starta professionssatsningen ”Pedagogik för särskild begåvning”. Syftet är att öka kunskapen om undervisning för barn och elever med särskild begåvning. Målgruppen för professionssatsningen är lärare i förskola, grundskola och gymnasieskola samt speciallärare och specialpedagoger.

Läs hela artikeln och hur du anmäler dig (senast 11 april) på Pedagog Värmland

Susanne Hansson, universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, är processledare för satsningen

Save the date

Nätverket för yrkeslärare vid Linneuniuversitetet bjuder in till Yrkeslärarkonferens i Växjö, 21 november

Hösten 2024 kommer nätverket för yrkeslärare vid Linnéuniversitetet att vara delaktiga i tre tillfällen där du som yrkeslärare får möjlighet att möta andra yrkeslärare.  Ett datum är redan fastställt och det är den årliga yrkeslärarkonferens som äger rum i Växjö den 21 november.

Hälsningar 

Anders och Viktoria

Nätverk för yrkeslärare vid Linnéuniversitetet 

Dags att söka yrkeslärarprogrammet

Har du goda yrkeskunskaper och ett gott yrkeskunnande? Vill du vara med och utbilda unga människor till framtida yrkesutövare? Då är Yrkeslärarprogrammet utbildningen för dig.

Programmet riktar sig till dig som vill utbilda dig till yrkeslärare inom gymnasieskolan. Du förbereds för en roll som utöver ett gediget yrkeskunnande förutsätter pedagogiska och yrkesdidaktiska kunskaper och färdigheter. Vi ger utbildningen på distans och startar varje termin på både hel- och halvfart. Under terminen hålls tre campusträffar (träffar på universitetet). Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i skolan ingår.

Karlstads universitet tillämpar platsgaranti till yrkeslärarprogrammet. Det innebär att alla behöriga sökande antas och erbjuds plats på utbildningen. Sen ansökan till programmet tas inte emot. Läs mer om hur du söker här.

Sida 1 av 7

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén