YRKESUTBILDNING OCH YRKESLÄRARUTBILDNING

Forskning, nyheter och information

Podcast: Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll

En anpassad tillämpning av variationsteori kan hjälpa läraren att överföra sitt yrkeskunnande till ett undervisningsinnehåll. Om detta pratar Karlstadsforskarna Nina Kilbrink och Jan Axelsson om i avsnitt 26 av Lärare & Forskning podcast.

Läs mer och lyssna på podden här:

Podcast: Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll – Lärare & Forskning

Ny kurs – Yrkesdidaktik och yrkesämnesdidaktik 

Är du yrkeslärare och vill fördjupa dig inom yrkesdidaktik och yrkesämnesdidaktik

Sök en 7.5 hp kurs till hösten 2025 vid Karlstads universitet.

I kursen behandlas didaktikbegreppet kopplat till yrkesutbildningens olika lärandearenor utifrån flera teoretiska perspektiv, beprövad erfarenhet, forskningsresultat och den studerandes egen förståelse. I kursen observeras och analyseras undervisningspraktiker utifrån yrkesämnesdidaktiska forskningsperspektiv. I kursen diskuteras även olika exempel på och etiska aspekter av att bedriva praktiknära forskning inom yrkesutbildning.

Kursen ges på halvfart och distans under vecka 36-45 2025 med onlineträffar (ca 1 träff a 2h varannan vecka)

Läs mer här: Yrkesdidaktik och yrkesämnesdidaktik | Karlstads universitet och anmäl dig på antagning.se senast 15 april.

OBSERVERA att litteraturlistan kan komma att ändras fram till 6v innan kursstart.

Välkommen till nationell alumniträff för yrkeslärare

8 april är det åter dags för nationell alumniträff för yrkeslärare. Temat för träffen är ämnesintegrering/ämnessamverkan – se inbjudan nedan:

Nytt temanummer om yrkesdidaktik ute nu

Senaste numret av Scandinavisk tidskrift for yrker og professioner i utvickling SJVD har publicerat sitt senaste nummer online. Redaktörer för temanumret är karlstadsforskarna Hamid Asghari och Anna Öhman.

Syftet med detta temanummer, som inkluderar 16 artiklar med forskning från Sverige, Norge, Danmark och Finland, är att fördjupa och klargöra förståelsen av kontextbaserad yrkesdidaktik, som ständigt utvecklas med samhällsförändringar och teknologiska framsteg. Artiklarna behandlar olika aspekter av yrkesdidaktik, inklusive stöd för elever med särskilda behov, digitaliseringens roll och samarbetet mellan skola och arbetsliv. Temanumret betonar vikten av att anpassa undervisningen till en föränderlig arbetsmarknad och utbildningssystem, samt att förbereda eleverna för både yrkeslivet och som demokratiska medborgare.

Läs artiklarna här: Vol 10 Nr. 1 (2025): Spesialutgave om yrkesdidaktikk | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling

Missa inte

På tisdag 18/2 kl 13-15. på zoom (Kontakta Annelie eller Hamid för möteslänk) eller de som vill sitta gemensamt sal 3D410 på KaU presenterar Tobias Karlsson sin avhandling Something to Do Something to Be: A study of students’ vocational identity formation in adult educationdiva-portal.org/smash/get/diva2:1807008/FULLTEXT01.pdf

Inbjudan från Stockholms universitet

Välkommen till VETYLs research seminars vårterminen 2025 – för program se nedan:

Vårens planering

Planeringen för våren 2025 ligger nu inlagt under seminarie-fliken.

VÄLKOMNA!

Professionsutveckling inom lärarutbildning: (Yrkes)lärarstudenters beskrivningar

Tre av våra medarbetare inom yrkeslärarutbildningen vid Karlstads universitet är aktuella med en artikel i senaste numret av Scandinavian Journal of Vocations in Development (SJVD).

Abstract:

Denna artikel fokuserar på ett lärandemål, som en del av en lärarutbildningskurs vid ett svenskt universitet, där lärarstudenter ska kunna diskutera sin egen professionsutveckling och identifiera vidare behov av utveckling. Eftersom både forskning och styrdokument lyfter professionsutveckling som en viktig del av lärarutbildningen är det viktigt att studera professionsutveckling ur lärarstudenters perspektiv. Den teoretiska utgångspunkten är Communities of Practice (CoP), och studien fokuserar på kunskap och lärande inom en social gemenskap. Tio ämneslärarstudenter och sex yrkeslärarstudenter intervjuades om deras beskrivningar av vad den professionella utvecklingen inom lärarutbildningen innebar för dem, vilket resulterade i sex framträdande teman: 1) utveckling av läraridentitet, 2) utvecklingen av ämnesspecifik och yrkesmässig kunskap, 3) utvecklingen av ledarskap, 4) utvecklingen av relationsbyggande, 5) utvecklingen av kunskap om styrdokument, lagar, regler och förordningar, 6) utvecklingen i relation till samhällsförändringar.

Trots gemensamma nämnare i studenternas beskrivningar av professionell utveckling fanns det också nyansskillnader som kunde förstås genom att positionera aktörer inom (yrkes)lärarutbildningsgemenskapen. Yrkeslärarstudenterna kopplade ofta sin professionella kunskap till industrin och arbetslivet, medan ämneslärarstudenterna ofta kopplade sin ämneskunskap till universitetskurser och forskning. Både yrkeslärarstudenterna och ämneslärarstudenterna i studien berättade att de behövde hålla sig uppdaterade och fortsätta utveckla sin kompetens inom pedagogik. Yrkeslärarstudenterna betonade dock specifikt behovet av pedagogisk kunskap inom skolmiljön, snarare än i arbetslivs- och verkstadssammanhang. Detta skulle kunna bero på att vissa yrkeslärarstudenter är vana vid att utbilda och undervisa praktikanter i dessa miljöer som en del av sin professionella praktik.

Artikeln av Hamid Asghari, Nina Kilbrink och Anders E. Johansson finner ni här: Professionsutveckling inom lärarutbildning: (Yrkes)lärarstudenters beskrivningar

Påminnelse

OBS! INSTÄLLT!!. Vi återkommer så snart vi har ett nytt datum (som blir under våren 2025)

Härmed vill vi påminna om att Tisdag 26 november, kl 13-15. presenterar Tobias Karlsson sin avhandling Something to Do Something to Be: A study of students’ vocational identity formation in adult educationdiva-portal.org/smash/get/diva2:1807008/FULLTEXT01.pdf

Maila någon av oss för länk till zoom

Mvh Hamid och Annelie

Inbjudan från Linköping

Följande inbjudan kommer från Sofia Nyström, Linköpings universitet:

Nu är det snart dags för terminens andra forskarseminarium för yrkesdidaktik och yrkesutbildning. Den 22 november vi får besök av Giulia Messina Dahlberg och Susanne Gustavsson, Göteborgs universitet. De ska presentera sitt projekt YRKSIM – ett projekt som prövar och granskar didaktiska strategier i yrkesutbildningens simulerade och autentiska lärmiljöer.

Forskningsprojektet YRKSIM är ett undervisningsnära projekt där lärare och forskare tillsammans genomför studier med målet att skapa förutsättningar att utveckla både aktuell och framtidsorienterad yrkeskunskap. I projektet genomförs aktionsforskningsinspirerade studier där lärare och forskare prövar och granskar didaktiska val och strategier. Vi kommer bland annat att presentera delstudier om undervisning som avser att främja elevers självvärdering och reflekterande förmåga och förhållningssätt, med särskilt fokus på yrkeskunskaper utvecklade i gränslandet mellan simulerade och autentiska miljöer.

Vi kommer att vara i Blackbox och vi börjar som vanligt med fika och smörgås kl. 10.00. Ni som inte kan medverka på plats kan delta via följande zoom-länk: https://liu-se.zoom.us/j/62950572856

Sida 1 av 9

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén