Även i år inleder Skolverket och WorldSkills Sweden Yrkesutbildningsveckan 2024 med en digital heldag måndag den 14 oktober. De vänder sig till alla som arbetar inom skola och arbetsliv med yrkesutbildning på gymnasial nivå.

Frågor som tas upp under dagen:

På vilka sätt kan ett ökat utbud av yrkesutbildningar öka attraktiviteten och hur ska vi navigera bland dem? Gymnasial yrkesutbildning erbjuds inte bara inom gymnasieskolan och Komvux, Arbetsförmedlingen har utbildningar och ett nytt pilotprojekt pågår på Yrkeshögskolan. På vilket sätt kompletterar utbudet varandra?

Fler yrkeslärare behövs för att säkerställa kvalitet i yrkesutbildningen, vilka kompetenser är viktiga att ha som yrkeslärare, hur får vi fler att utbilda sig och hur kan utbildning och arbetsliv samverka i frågan?

Välj också bland sju olika seminarier och ta del av hur man flyttar klassrummet till arbetsplatser, undervisar med hållbarhetsperspektiv, ser potentialen på IM Yrk och mycket annat.

Många perspektiv lyfts under dagen som på olika sätt kan bidra till ny kunskap.

För anmälan och mer information se Fokus yrkesutbildning – Skolverket