Resultat från studie om reflektion på yrkeslärarprogrammet publicerad.
I Rapport 2025:1 från Universitetspedagogiska enheten vid Karlstads universitet finns ett kapitel skrivet av Annelie Andersén, Anneli Wiker & Ann Scott.
I kapitlet Som man frågar får man svar presenteras ett verksamhetsutvecklande projekt med syfte att förbättra lärarutbildningens kvalitet och att stärka lärarstudenters professionsutveckling genom att fokusera på reflektion som verktyg. I projektet har undersökts hur reflektion används i kursmål och examinationer samt hur lärarutbildare och studenter
tolkar begreppet. Analysen har främst gjorts utifrån Brantley-Dias,
m.fl. (2021) MMRP-modell. Modellen används här både som ett
analytiskt verktyg och som en modell för fortsatt kompetensutveckling.
I resultatet framkommer bland annat att progressionen i förväntad
reflektion hos studenterna inte är linjär eftersom de förväntas
reflektera kritiskt i kurser som ligger tidigt i programmet, medan
senare i programmet står endast att de ska kunna reflektera.
Analysen med MMRP-modellen visar att examinationsuppgifterna
möjliggör för reflektion kring kunskaper och färdigheter, men att andra
dimensioner kan vara svårare att komma åt. I alla studenttexter som
analyserats förekommer reflektioner kring kunskap och färdigheter,
men reflektioner kring disposition var mindre frekvent i texter som
bedömts med betyget G än i de texter som bedömts med betyget VG.
De texter som bedömts med betyget VG visade dessutom på en mer
integrerad reflektion.
Läs rapporten i sin helhet här: FULLTEXT01.pdf
 
			
Lämna ett svar