Nedanstående inbjudan kommer från Linköpingsuniversitet och deras forskarseminarium för yrkesdidaktik och yrkesutbildning.

Hej på er,

Nu på fredag den 25 oktober är det dags för terminens första forskarseminarium för yrkesdidaktik och yrkesutbildning. Vi får då besök av Niklas Rosenblad, University of Helsinki, som presenterar ”Vem är yrkesutbildning egentligen till för och varför är kompetensbaserad yrkesutbildning problematiskt med avseende på social rättvisa?”. Niklas deltar på zoom och hans presentation ska handla om följande:

Utbildning omformas enligt en global nyliberal agenda som betonar teknisk rationalitet och resultatstyrning. Det här har resulterat i att individuella prestationer står i fokus. Särskilt i Finland har en instrumentalisering av yrkesutbildningen ägt rum, vilket leder till att pedagogikens roll blir oklar. Som teoretiskt ramverk för att analysera det här föreslås kritisk realism. Presentationen problematiserar kunskap och aktörskap inom yrkesutbildningen och lyfter vikten av subjektiva förståelser av situationer och sammanhang.

Vi kommer att vara i Blackbox och vi börjar som vanligt med fika och smörgås kl. 10.00. Ni som inte kan medverka på plats kan delta via följande zoom-länk: https://liu-se.zoom.us/j/62046822294

Hoppas att vi ses!

Sofia Nyström