YRKESUTBILDNING OCH YRKESLÄRARUTBILDNING

Forskning, nyheter och information

Mötesplats komvux 2024

Mötesplats komvux 2024 – digital konferens

Skolverkets välkomnar alla som är verksamma inom komvux och vill veta mer om vad som sker inom skolformen samt ta del av information, stöd och inspiration både från dem på Skolverket och från andra medverkande att delta i mötesplats komvux. Årets konferens äger rum digitalt 23–27 september. läs mer på Skolverkets hemsida.

Minna – månadens forskare

Minna Arvidsson. Foto: Cathrine Andersson Busch

Månadens forskare på Pedagog Värmland är doktoranden Minna Arvidsson. Till dem säger Minna bland annat:

”Under min tid som gymnasielärare med kombinationen av undervisning i svenska och yrkeslärare inom hantverk upptäckte jag att det fanns så mycket att tillföra i klassrummet. Det ledde till att jag läste ett magisterprogram i pedagogiskt arbete på Linköpings universitet för att skaffa mig fördjupade teoretiska kunskaper och fler pedagogiska verktyg. Under utbildningen upptäckte jag att jag var intresserad av att forska och speciellt om yrkeslärares undervisning.”

Läs hela intervjun här.

Fokus Yrkesutbildning

Även i år inleder Skolverket och WorldSkills Sweden Yrkesutbildningsveckan 2024 med en digital heldag måndag den 14 oktober. De vänder sig till alla som arbetar inom skola och arbetsliv med yrkesutbildning på gymnasial nivå.

Frågor som tas upp under dagen:

På vilka sätt kan ett ökat utbud av yrkesutbildningar öka attraktiviteten och hur ska vi navigera bland dem? Gymnasial yrkesutbildning erbjuds inte bara inom gymnasieskolan och Komvux, Arbetsförmedlingen har utbildningar och ett nytt pilotprojekt pågår på Yrkeshögskolan. På vilket sätt kompletterar utbudet varandra?

Fler yrkeslärare behövs för att säkerställa kvalitet i yrkesutbildningen, vilka kompetenser är viktiga att ha som yrkeslärare, hur får vi fler att utbilda sig och hur kan utbildning och arbetsliv samverka i frågan?

Välj också bland sju olika seminarier och ta del av hur man flyttar klassrummet till arbetsplatser, undervisar med hållbarhetsperspektiv, ser potentialen på IM Yrk och mycket annat.

Många perspektiv lyfts under dagen som på olika sätt kan bidra till ny kunskap.

För anmälan och mer information se Fokus yrkesutbildning – Skolverket

Intresserad av validering?

… I så fall vill vi tipsa om Nätverket om validering i yrkesutbildning vid Göteborgs universitet som bland bland annat ordnar nätverksträffar och tillhandahåller intressant material.

Nätverk om validering i yrkesutbildning | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, Göteborgs universitet (gu.se)

Hösttankar

Hoppas alla haft en skön sommar.

Vi planerar för fullt för höstens seminarier och så snart de är klara kommer vi att uppdatera schemat. Har ni förslag på gäster att bjuda där under läsåret så hör av er.

Hamid och Annelie

SEMESTER

Bloggen och vi tar nu semester – åter i vecka 33.

Har du nyheter elelr annat du vill att vi ska lyfta här kontakta oss gärna!

Med önskan om en trevlig sommar!

Copilots bild av yrkesmänniskor som dansar kring en midsommarstång

NORDYRK2024

3-5 juni pågår konferensen Nordyrk 2024 i Reyjkavik på Island. Karlstads universitet har flera medarbetare på plats som presenterar sin forskning inom yrkesutbildningsområdet.

Processer och utmaningar vid bedömning av APL  – Ann-Britt Enochsson & Annica Ådefors

Hur yrkeslärarstudenters professionsutveckling reflekteras över i examinationsuppgifter – Annelie Andersén, Ann Vestfält & Anneli Wiker

Annelie Andersén presenterar analysverktyg

Praktiknära forskning i yrkesutbildning. Exempel från två forskningsprojekt – Stig-Börje Asplund, Nina Kilbrink & Jan Axelsson

Läs mer om nätverket och konferensen på respektive hemdidor.

Ändamålsenlig bedömning i kombinationsutbildningar – vad, hur och varför?

Nedanstående inbjudan kommer från Kollegiet för yrkeskunnande (Susanne Gistavsson och Ingela Andersson) vid Göteborgs universitet.

Seminariet är öppet för alla och genomförs i Zoom: https://gu-se.zoom.us/j/68490856382 Torsdag 16/5 kl. 14.30-16.00

Lisa Gannå och Karin Sandwall från Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet berättar om ett utvecklingsarbete. Seminariet handlar om språk- och yrkeslärares dilemman och vilka bedömningsformer som kan sägas vara arbetslivsrelevanta

Länk till Lisas och Karins material.

Varmt välkomna

Ljus framtid för yrkeslärare förmedlades på Yrkes-SM

Den 23-25 april arrangerades Yrkes-SM i Karlstad och yrkeslärarprogrammet och VAL-projektet var på plats för att berätta mer om möjligheterna att bli yrkeslärare.

Stämningen var på topp i montern

 Vi vill att fler ska få upp ögonen för att bli yrkeslärare, säger Maria Rundberget, utbildningssamordnare för Vidareutbildning av lärare, VAL, vid Karlstads universitet. Förutom att yrkeslärare är ett bristyrke är det något fint med att dela med sig av yrkeskunskaper som man har byggt upp under en lång tid och samtidigt hjälpa ungdomarna utvecklas till ansvarstagande vuxna. Men, det är skillnad på att kunna sitt yrke och att lära andra om yrket och förstå hela läraruppdraget och det är där vi kommer in. För de som vill yrkesväxla har vi yrkeslärarprogrammet och för de som redan arbetar som yrkeslärare men som är obehöriga har vi VAL.

Välbesökt monter

En delegation på fyra kursledare, studie- och karriärvägledare, programledare för yrkeslärarprogrammet och motsvarigheten för VAL-projektet var på plats på Tingvalla Sportcenter, där mässan hölls under tre dagar. Årets mässa lockade 28 000 besökare och flera av dem stannade till i yrkeslärarutbildningens monter. Vanliga frågor handlade om hur lång utbildningen är och om man kan arbeta samtidigt som man studerar?

– Det kan man eftersom utbildningen är på distans, säger Maria Rundberget. Vårt distansupplägg innebär självstudier och gruppstudier på valfri tid och att man ses fysiskt på campusträffar några dagar per termin. Datumen meddelas tidigt så att man kan meddela sin arbetsgivare i god tid. Det gör det enklare att studera. Institutionen har tänkt till så att utbildningen ska passa människor mitt i livet, säger Maria Rundberget.

– Det många inte vet är att är att utbildningen är ganska kort. Den omfattar 30-90 hp och då får man ett nytt yrke, fortsätter Maria Rundberget. Vi har haft väldigt många bra och givande möten och har träffat presumtiva studenter men också personer som vi vill utveckla närmare samarbeten med som tex arbetsförmedlingen, skolverket och skolchefer. Extra roligt är det också att många alumner har besökt oss och berättat hur nöjda de är med utbildningen och sitt yrke.

Årets yrkeslärare

Under Yrkes-SM delade yrkeslärarprogrammets programledare Anita Ward ut pris till Årets yrkeslärare i regionen som i år gick till alumnerna Nikita Eriksson och Sören Sjögren som tog examen 2017.
Nikita arbetar idag på Hantverksprogrammet på Drottning Blankas gymnasieskola i Karlstad och Sören Sjögren på El- och energiprogrammet på Herrgårdsgymnasiet i Säffle.

– Det bästa med att vara yrkeslärare är givetvis att få möta alla elever och få se dem utvecklas, säger Nikita Eriksson. Som yrkeslärare har jag också möjlighet att fortsätta vara kreativ och jag får dela med mig av den passion och erfarenhet jag har från branschen. Jag var väldigt nöjd med allt från lärare till upplägg när jag läste till yrkeslärare på Karlstads universitet. Framförallt tyckte jag att den VFU vi gjorde under utbildningen var otroligt lärorik och givande. För mig ledde även VFU:n till jobb direkt efter avslutade studier. 

Om Yrkes-SM

Yrkes-SM är ett evenemang som ger besökarna möjligheten att upptäcka, utforska och prova på olika yrken. Yrkes-SM hålls varannat år och i år stod Karlstads kommun, Region Värmland och WorldSkill Sweden som arrangörer. Under tre dagar kunde besökarna se Sveriges yrkesskickligaste ungdomar göra upp om SM-titeln inom en rad olika yrken. Yrkes-SM riktar sig till elever, föräldrar, jobbsökande, yrkesväxlare, lokala företagare, skolanställda, anhöriga till tävlande, allmänt intresserade och alla däremellan.

(Ovanstående text är hämtad från Karlstads universitets intranät – redaktör Sophia Hedmark)

Resultat och erfarenheter från skolforskningsprojekt

Konsten att lära sig svetsa är ett av nio projekt finansierade av Skolforskningsinstitutet som nu går att läsa mer om på Skolforskningsportalen. Projektet finansierades av Skolforskningsinstitutet mellan 2018-2020. Medverkande forskare i projektet är Nina Kilbrink (projektledare), Stig-Börje Asplund och Jan Axelsson

Sida 2 av 8

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén