Undervisning

Med undervisning syftar vi här på att genomföra den planerade kursen, att möta studenterna i föreläsning, handledning och andra slags läraktiviteter, att mötas direkt i rummet eller online, eller indirekt via instruktioner och inspelningar, som information och i dialog. Det handlar om mötet, här och nu, där studentens lärande tar fart, stoppar upp eller får en riktning.

Föreläsning

Den klassiska bilden av universitetsundervisning är läraren som föreläser för studenterna som lyssnar och antecknar. Men måste verkligen föreläsning vara helt enkelriktad? Hur gör man bra föreläsningar med aktiva studenter?

Handledning

När studentgruppen är så begränsad att man kan föra ett samtal med varje enskild student och ha utgångspunkten i dennes eget arbete, så kallar vi det handledning. Hur gör man bra handledning? Kan man handleda i grupp?

Kursmaterial

Det handlar om schema, litteratur, lärarinstruktioner, studentinstruktioner, examinationsuppgifter, osv. Om att utforma kurshemsida i kursplattformen (Canvas) och välja och förbereda andra verktyg som kommer att behövas i själva undervisningen. Hur skapar du kursmaterial och vad måste du tänka på? Hur presenterar du kursmaterialet för studenterna? Hur integrerar du externa resurser?

Läraktiviteter

Grupparbete, seminarier, diskussionsövningar, studiebesök, laborationer, exkursioner, rollspel, projektarbete, osv. Det handlar om alla slags aktiviteter som bidrar till lärande så att studenterna når kursmålen.

Nätbaserad undervisning

Vad blir speciellt när du möter studenten online och inte på campus? En distanskurs där studenterna aldrig besöker campus, en campuskurs där du använder digitala verktyg (Som Canvas, m.fl.), eller en blandning med studenter ibland på campus och ibland på distans? Det handlar givetvis en del om teknik, men mest om välplanerad didaktik.