Nätbaserad undervisning

Vad blir speciellt när du möter studenten online och inte på campus? En distanskurs där studenterna aldrig besöker campus, en campuskurs där du använder digitala verktyg (Som Canvas, m.fl.), eller en blandning med studenter ibland på campus och ibland på distans? Det handlar givetvis en del om teknik, men mest om välplanerad didaktik.

Berättelse: Följ en distansstudent

Projektet Följ en distansstudent följde under pandemi-vårterminen 2020 studenter som läste utbildningar på distans och kartlade deras upplevelser och behov. Målet var att under höstterminen 2020 kunna utveckla pedagogik och tekniska pedagogiska hjälpmedel inom distansundervisningen. Studenternas upplevelser handlade om ensamhet, svajande teknik och själva distansformen. (Video, 45 min.)En enkätundersökning av Karlstads studentkår om studentupplevelser under pandemin redovisas […]

Berättelse: Omvandla salstenta till online med Quiz

Med Canvas Quiz-funktion har tidigare salstentaform ersatts av multiple-choice och essäfrågor. Det handlar om examination i stora studentgrupper. Erfarenheter, utmaningar och lärdomar från ett projekt vid ämnet Företagsekonomi.

Canvas mallkurs

I en kort film visar vi dig runt i en mallkurs för Canvas som utformats utifrån bra pedagogiska principer. Mallen kan du sedan “hämta hem” från Canvas Commons direkt från ditt kursskal.

Canvas: Omtenta online

Omtenta i Canvas är smidigt. Ingen föranmälan behövs, ingen salsbokning, allt samlat på ett ställe.

Canvas: Uppsamlingstenta online

Uppsamlingstentor för t.ex. en viss kurs kan samlas i en särskild canvaskurs och användas för alla uppsamlingstentor under flera år.

Checklista för bra kurshemsida i Canvas

Det här är en checklista för dig som är kursledare/lärare i en universitetskurs med hemsida i Canvas. Den bygger på robusta principer för hur en bra studiemiljö för studenter bör se ut och gör dessutom livet lättare för dig som är lärare. Använd den för att se att du inte oavsiktligt missar något viktigt.

Effektiv studiemiljö online

Hur utformar man en kurs online i praktiken? I den här korta filmen skissar vi upp fyra principer som leder dig rätt.

Fusk: Identifiera student online

Kravet om identifiering är att studenter ska stryka sin identitet och ha moment med muntlig redovisning. Men inte vid alla examinationsmoment och inte vid alla kurser. Hur gör man?

Fusk: Övervakning via Zoom?

Det är nästan aldrig en bra lösning att simulera den kontrollerade situation som salstentamen erbjuder genom att videoövervaka studenter när de genomför hemtenta.

Fusk: Plagieringskontroll i Canvas

När studenter lämnar in skriftliga uppgifter i Canvas bör de plagieringskontrolleras. I Canvas självstudiekurs finns en instruktion för hur du kan aktivera plagieringskontroll och hur du som lärare ser och kan använda resultatet av kontrollen.

GDPR

Som lärare hanterar vi en hel del personuppgifter. Vi gör det i direkt form vad gäller studenters personuppgifter och vi har ansvar för hur studenterna hanterar personuppgifter i undervisningen, t.ex. när de skriver uppsatser och gör enkäter eller intervjuer. GDPR reglerar hur vi får göra detta.

IKT: Enkäter

Verktyget Survey&Report kan användas för att skapa, samla in och bearbeta enkätdata. Både forskare, lärare och studenter kan använda det.

IKT: Lagra filer

KAU har två verktyg för att förvara filer: Dels Box för generell fillagring och dels KauPlay för att lagra videofilmer.

IKT: Spela in video

Kau har tillgång till flera alternativa verktyg för inspelning av video. Alla fungerar för att spela in direkt vid din dator.

IKT: Undertextning av video

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) slår fast att all rörlig bild som universitetet använder i sin verksamhet ska textas. Det kan du få hjälp med.

IKT: Verktyg för examination

KAU har två verktyg för att hantera specifika examineringsrelaterade saker. Dels Ouriginal för textjämförelse (för att upptäcka plagiering) och dels Inspera för digital salstentamen. Dessutom har vi förstås Canvas och funktionaliteten med inlämningsuppgifter och Quiz.

IKT: Webb i undervisningen med Sola@Kau

På webbplatsen Sola@Kau (sola.kau.se) kan du eller dina studenter enkelt skapa och forma en helt egen webbsida, t.ex. en reflektionssida, blogg, portfolio eller liknande som passar i ditt kurssammanhang.

PCK och TPACK: Vad är det?

PCK och TPACK är koncept för att beskriva lärares yrkeskompetens. Först PCK om kombinationen av ämneskompetens och didaktisk kompetens. Och sedan TPACK för PCK kompletterad med IKT-kompetens.

Planera ett intro-pass online

Hur lägger man upp en riktigt bra kursintroduktion som ska genomföras online? Vilka moment ska den innehålla? I vilken ordning? Hur håller vi intresset uppe? Hur gör man ett bra körschema, ett som man till och med kan samarbeta kring? Här är ett kommenterat exempel.

Tips: Fasta Fråga-läraren-tider

Många studenter drar sig för att ställa frågor till läraren, särskilt när det är stora studentgrupper eller när undervisningen är på distans och inte minst när frågan måste ställas i skrift. Och läraren kan å sin sida uppleva att det kommer för många frågor om samma sak, trots att det är en minoritet av studenterna […]

Tips: När studenter inte pluggar förrän vid hemtentan

Vid hemtenta ges studenterna ibland relativt lång tid för att genomföra den, t.ex. flera dagar. Vissa studenter chansar på att man kan klara tentauppgifterna genom att slå upp i litteraturen och läsa det som behövs för att klara de direkta tentafrågorna.

Tips: Ordning och reda på material i Canvas

Här är några konkreta, praktiska råd om hur du använder funktionerna i Canvas för att sprida instruktioner och annat material på ett strukturerat sätt. Du spar tid, gör det lättare att använda tidigare material vid nästa kurstillfälle, gör det lättare att samarbeta med kollegor. Och framför allt: Du gör livet lättare för studenterna!

Tips: Spela in dig själv

Att spela in en föreläsningsfilm är inte samma sak som att föreläsa i en fysiskt lärosal på campus. Och nu talar vi inte om det tekniska, med kamera, mikrofon, hantering av videofiler, osv., utan om hur du behöver agera som lärare. Här är sju handfasta råd.

Tips: Stödmatriser för att identifiera var studenter behöver hjälp

Stödmatriser är ett verktyg som dels hjälper studenter att hålla reda på sin progress i moment som innehåller övnings- eller träningsuppgifter och som också hjälper läraren att identifiera uppgifter som vållar svårigheter i studentgruppen. På det sättet kan läraren anpassa undervisningen så att fokus hamnar där det gör mest nytta.

Tips: Struktur i kursen med Canvas 'Planera mera'

Med canvasverktyget Planera mera kan du hjälpa studenterna att skapa struktur i studiearbetet och i sin planering. Dessutom hjälper verktyget dig att bedöma arbetsbelastningen med ditt kursupplägg. Har du gjort ett rimligt upplägg?

Tips: Textens omfattning i hemtenta

Bedömningen av om en student nått examinationskraven i en tenta av essätyp avser normalt lösningens kvalitativa värde, inte kvantiteten. Av bedömningsekonomiska skäl sätter vi ändå ofta en övre gräns (och ibland lägsta gräns) i antal ord/antal sidor för lösningen. Fokus flyttas från kvalitet i riktning mot volym.