Tips: Studenterna skapar Quiz-frågor

Examinationsupplägg där studenterna i en kurs skapar quiz-frågor som samlas i en frågebank som används vid examinationen.

Problemet

“Faktakunskap och procedurella färdigheter kan vara en av de svåraste delarna i en kurs att examinera utan en situation där studenten bevakas. Det är enkelt att söka fram svar i litteratur och på internet och studenternas svar kan vara identiska men ändå ej plagierade. Detta upplägg ger ett exempel på hur faktakunskap kan examineras som en del av examinationen.”

Lösningen

Studenterna skapar själva quiz-frågor som testar relevanta faktakunskaper från kursen. Varje student tilldelas ett visst område att formulera frågor till. Detta är ett obligatoriskt moment i kursen och leder till fokuserat arbete med faktakunskaperna i kursen. Studenterna granskar varandras frågor och ger återkoppling, dvs. korrigerar felaktiga svar, illa konstruerade frågor, osv.

Lärare tar emot och konstruerar quizet praktiskt i Canvas.

Vid examinationen slumpas ett mindre antal frågor ur banken till varje student.

Resultatet

Beskrivningen går igenom hur man gör, steg för steg, och diskuterar för- och nackdelar.

Upplägget har flera förtjänster. Studenterna arbetar mot examinationen under en stor del av kursen. De granskar varandras frågor och svarsalternativ, vilket också är en förberedelse inför arbeteslivet, där de har nytta av att kunna bedöma om en test undersöker det den är avsedd att undersöka. Upplägget skapar en stor frågebank ur vilken varje student sedan kan examineras utifrån ett mindre slumpat urval frågor. Upplägget kan kombineras med andra examinationsmoment för att bättre täcka andra delar av kursen (Vilket beskrivs.).

Länk