Tips: Varierade frågor genom slumpade värden

KTHs enhet för utbildningsstöd beskriver ett smart examinationsupplägg avseende räknefärdighet. Det bygger på systematiska slumpade variationer av räkneuppgifterna, där flera parametrar förändras parallellt.

Problem

När man tenterar räknefärdighet kan det ibland vara svårt att avgöra om det är en tillfällighet att studenter använt samma värde eller om det beror på fusk.

Lösning

Men det går att variera räkneuppgifter utan att påverka studenternas möjlighet till att med samma svårighetsnivå visa lärandemål.

I detta exempel från KTH beskrivs hur räkneuppgifter varierades genom flera faktorer samtidigt:

• Variera värden med hjälp av studenternas personnummer.
  • Variera värden med hjälp av slumpgenerator (exempelvis Canvas Quiz frågetyp ”formula question”)
  • Variera värden och gör små variationer på uppgifternas lydelser och bilder med hjälp av olika versioner av samma fråga slumpade från en Canvas frågebank. En frågebank per uppgift.

Resultatet? Lärarna i exemplet skriver: “Genom att varje uppgift skiljde sig från student till student uppnåddes en högre reliabilitet för examinationen. Det är svårare att vid granskning, avfärda plagierade uppgifter (där studenter “råkar” använda samma värde) som skrivfel då det är flera värden som eventuellt ”av misstag” sammanfaller.

Länk