Berättelse: Omvandla salstenta till online med Quiz

Med Canvas Quiz-funktion har tidigare salstentaform ersatts av multiple-choice och essäfrågor. Det handlar om examination i stora studentgrupper. Erfarenheter, utmaningar och lärdomar från ett projekt vid ämnet Företagsekonomi.

Det finns stora fördelar med det här sättet att arbeta, både för studenter och lärare.  Det blir enklare för studenten som t.ex. slipper att ladda upp dokument. För lärarna blir rättningsprocessen smidig och resultatet överskådligt. Utmaningarna bestod främst i att lära sig nödvändiga inställningar i Canvas, och att formulera frågor som tillåter alla former av hjälpmedel och samtidigt svarar mot redan bestämda kursmål.

Att omvandla salstentamen i stora grupper
Presentatörer: Nina Löfberg och Poja Shams, Företagsekonomi (26 min.) (Svenskt tal)

Presentationen hölls vid UPEs konferens Från campus till online 2020.