Lektion i hybridform: Studenter i rummet och online samtidigt

Att ha campusundervisning där några av studenterna deltar hemifrån – hybridlösning – är mycket utmanande och svårt att göra riktigt bra. Men när det inte går att undvika, så får du här några råd om vad du bör tänka på.

Först: Kan du undvika hybridundervisning?

Hybridundervisning är när några studenter deltar i det fysiska rummet på campus och några deltar online på distans. Ibland måste vi göra så, t.ex. när det är fråga om samläsning mellan studenter på campus och distans.

En uppenbar fördel med hybridalternativ är förstås att studenter faktiskt kan slippa tidskrävande resor (eller utsätta sig för smitta) och att vi lärare kan undervisa fler utifrån en begränsad tidsbudget. Men det går inte att bortse från att det kan bli en svår utmaning att få till bra kvalitet i undervisning i hybridform. Det kräver mycket av oss lärare. Risken är stor att de som deltar på distans upplever sig förbisedda, har svårt att ställa frågor eller delta i diskussioner, har svårt att uppfatta allt som sägs, svårt att se bilder och kroppsspråk, osv. Resultatet blir då mer passiva och fler frånvarande studenter, att fokus flyttas från undervisningens innehåll till formerna för den, osv. (Se gärna Berättelse: Följ en distansstudent, som presenterar studenters upplevelser under pandemins snabba omställning till undervisning helt eller delvis på distans.)

Om man använder hybridform: Hur gör man?

Räkna med att du måste förbereda lektionspasset betydligt mer än du gör vid enbart campus- eller online-baserad undervisning. Båda måste fungera, annars riskerar tekniska svårigheter att skugga ditt pedagogiska syfte.

Försök att hellre tänka på passet som ett online-pass med några studenter närvarande i det fysiska rummet än tvärtom! Det är i första hand distansstudenterna som är svårigheten här, så om du får passet att fungera för dem, så ökar sannolikheten för att passet som helhet blir lyckat.

Före passet

  • Inte alla lokaler fungerar för arbetspass i hybridform. Du måste schemalägga passen till lokaler där tillräcklig teknisk utrustning finns och bekanta dig med den i förväg.
    På IT-avdelningens sida Hybrid? Välj rätt lokal för undervisning eller möte på Inslagets finns tekniska råd, lista på lämpliga lokaler och därifrån hittar du vem som kan ge dig tekniskt stöd.
  • Dela möteslänken och uppgift om fysisk lokal på det ställe där studenterna är vana att hitta sådant. Gör det i god tid, så att de hinner ta ställning till hur de ska delta och förbereda sin tekniska miljö.
  • Förbered passet noggrant. Gör ett mer detaljerat körschema än du kanske brukar. Det bör innehålla hålltider, ange vilka bilder du ska visa, text som du ska klistra in i chatten, vilka gruppövningar du ska ha, färdigskrivna instruktioner inför dessa, noteringar om inställningar för breakout rooms och gruppindelning, osv. Markera vad du i första hand kan hoppa över om tiden flyter iväg, t.ex. för att ett tekniskt problem försenar arbetet.
  • Du kan behöva en assistent, t.ex. en student (Vidtalad i förväg!), som hjälper dig att bevaka chatten och vara online-deltagarnas röst i rummet.
  • Du måste vara i tid, dvs. koppla upp din utrustning i förväg och vara beredd på att kunna hjälpa deltagare på distans strax innan ni ska starta. Välj attityden att utgå ifrån att något kommer att strula och se som en bonus om allt fungerar direkt. Ingen gillar att ett lektionspass börjar med tekniskt strul.

När passet inleds

  • Starta din egen kamera och mikrofon direkt, så att du skapar en informell atmosfär där också online-studenter kan delta.
  • Beskriv extra tydligt vad som kommer att hända under passet, särskilt hur deltagare i den fysiska respektive digitala miljön kommer att kunna delta.
  • Inled passet med att beskriva hur passet ska gå till praktiskt. Är tiden indelad i etapper med pauser emellan? Hur gör man för att ställa frågor (från distans och från det fysiska rummet)? Kommer delar av passet att genomföras i mindre grupper eller enskilt?
  • Uppmana de studenter som deltar online att ha kamera påslagen och vara beredda att sätta på mikrofonen vid behov, så att de kan interagera med dig och andra studenter i det fysiska klassrummet. Se sedan till att planera in frekventa aktiviteter under passet som innebär att de gör detta. Förblir de passiva länge, kommer de att tendera att vilja stänga av kameran…
  • Om du vill spela in Zoommötet för att dela i efterhand, så tänk på du behöver få ett informerat samtycke från närvarande studenter. Du får inte spela in annars. En möjlighet är att erbjuda de studenter som inte vill synas eller höras att stänga av kamera och mikrofon och kommunicera via chatten via din tekniska assistent.

Under passet

  • Se till att alla studenter ser samma sak, t ex genom att skärmdela via projektorn, så att deltagare i rummet ser samma som deltagarna på distans.
  • Ta för vana att vända dig till deltagarna online först.
    Givetvis ska du bjuda in alla till frågor och kommentarer, men det är lättare att glömma dem online när du har en grupp livs levande studenter framför dig i rummet.
  • Under pauserna kan du öppna ett eller ett par breakout rooms och ge alla studenter möjlighet att ha paussamtal utanför klassrummet.

Avsluta passet

  • När du ska avsluta sessionen, låt kameran vara påslagen ett tag och säg att om någon vill prata efteråt så stannar du ett tag.

Några tips till

  • Be de studenter som avser att delta i klassrummet att ta med sig sin egen dator som kan ansluta till din zoomlänk, men stänga av ljudet för att undvika rundgång.
  • Stäng av huvudmikrofonen/mikrofonerna i klassrummet under diskussioner i grupp.
  • Ljudet är viktigare än kamerabilden. Testa i förväg i lokalen så att du vet att du kommer att höras. Testa hur det påverkar ljudet (och bilden) om du rör dig i lokalen.
  • Använd Zooms breakout rooms för gruppövningar: Om två eller flera klassrumsstudenter är i samma breakout room ska de sitta så långt ifrån varandra som möjligt för att undvika en ljudåterkoppling. Uppmuntra dem hellre att gå utanför klassrummet i detta fall. Bäst är att de använder hörlurar för att minska ljudåterkopplingen.
  • När du har gruppövningar så skilj på grupper med campusdeltagare och grupper med onlinedeltagare. Då blir det lättare att få till gruppsamtal i de enskilda smågrupperna.
  • Använd omröstningar (Polls i Zoom eller Mentimeter) för att ställa frågor i realtid och dela svar. Undvik aktiviteter som utgår från handuppräckning eller liknande!