Tips: Bedömningsmatriser för betyg i laborativa moment

Det är svårt att bedöma laborativa moment och muntliga examinationer på ett praktiskt hanterbart och rättssäkert vis. Traditionellt har bedömningskriteriet för laborativa moment bara varit krav på aktivt deltagande, medan den skriftliga laborationsrapporten är det som betygssätts. Därmed blir det praktiska momentet i princip inte betygsgrundande trots att laborativa färdigheter och procedurkunskaper är en central del av ämnesinnehållet. I detta projekt har lärarna undersökt om bedömningsmatriser kan vara ett sätt att göra dessa moment bedömningsbara.

Utvecklingsprojektet har genomförts i kursen Organisk kemi B där studenter individuellt planerar, genomför och utvärderar ett laborativt projekt.  Bedömningsmatriserna konkretiserar vilka kvaliteter som eftersträvas och kommer bedömas. De är uppbyggda utifrån att skillnaden i olika betygssteg inte är ökad komplexitet, utan en gradering av ökad kvalitet i relation till specifika lärandemål.

Bedömningsmatriser i praktiken: Ett exempel från en laborativ kemikurs
Presentatörer: Jörgen Samuelsson och Torodd Lunde, Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper (22 min.) (Svenskt tal)

Presentationen hölls vid UPEs konferens Från campus till online 2020.

Referenser

Samuelsson, J., & Lunde, T. (2021). Bedömningsmatriser i praktiken. Ett exempel från en laborativ kemikurs. I N. Jakobsson & C. Vikström (Red.), Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2020 (pdf) (s. 33–52). Universitetspedagogiska enheten Karlstads universitet.