Lärartricks i klassrummet: Flöde, tempo och paus

I den här filmen visas en användbar struktur för hur man kan bygga upp flödet genom ett lektionspass. Vidare handlar det om tempo som arbetsverktyg, reflektionspauser och att hantera raster. Kommer de tillbaka…?

”Lärartricks i klassrummet” är en samling korta filmer med praktiska ”tricks” för att hantera klassrumssituationer skickligt. Hitta alla via länken uppe till höger i fönstret.

Den här filmen innehåller följande:

1. Uppifrån och ner och upp igen
    Tappar studenterna orienteringen blir det svårt att lära och minnas. Men bygger du upp lektionspasset på ett strukturerat sätt hjälper det studenterna att behålla överblicken.
  2. Tempo är ett verktyg
    Genom ditt prattempo, pratvolym och kroppsspråk kan du ändra studenternas tankar: Från ivrig att få börja jobba till lugn eftertanke och reflektion. Hur gör man?
  3. Scenförändring ofta
    Använd förändringar i rummet medvetet. Ändra vart vi tittar, var vi är, hur vi rör oss, vem vi pratar med, eller att vi är tysta.
  4. Mikropauser: Tysta leken
    Ett generellt och användbart verktyg för att skapa summering, reflektion, repetition och tempoväxling
  5. Bryt grupper mjukt
    Hur bryter jag smågrupper eller individuell reflektion utan att störa lärande tankar och samtal?
  6. Inför rasten cliffhanger
    Kommer de tillbaka efter rasten? En teknik för att öka sannolikheten att det är värt att återvända
  7. När tar rasten SLUT?
    Och NÄR kommer de tillbaka? En teknik för att studenterna ska veta när rasten är slut