Lärartricks i klassrummet: Fysiska rummet

Hur utnyttjar du att ni befinner er i ett fysiskt rum med väggar, djup och bredd och en scen? Filmen ger tips om hur du anpassar ditt kroppsspråk till lokalen och gruppen, hur du skapar rumsliga ”bilder” i själva lokalen som hjälper studenterna att minnas, hur du går till väga för att få med dig studenterna i övningar där de ska lämna sin stol, hur du styr deras uppmärksamhet mot det viktiga.

”Lärartricks i klassrummet” är en samling korta filmer med praktiska ”tricks” för att hantera klassrumssituationer skickligt. Hitta alla via länken uppe till höger i fönstret.

Den här filmen innehåller följande:

1. Kroppsspråk: Stora gester. Små gester. Sitta ner
    Hur agerar du framför studenterna? Det som funkar i det lilla rummet funkar inte alls framför en stor grupp.
  2. Använd scenen
    Scenen är mer än något att trampa runt på. Använd den för att skapa minnesbilder!
  3. Du är spegelvänd
    Använd dina händer så att vänster och höger stämmer för studenterna. Då ”ser” de det du tecknar!
  4. Skapa bilder i rummet
    Använd scenens bredd för att skapa bildminnen av förlopp och skalor
  5. Fyrfältare i rummet
    Lektionssalar är fyrkantiga. Utnyttja djup och bredd!
  6. Rösta i rummet
    Låt studenterna röra sig i diagrammen!
  7. Ett steg i taget
    Använd små, små steg för att locka studenterna att delta i övningar där de behöver lämna stolen
  8. Styr uppmärksamheten med kroppen
    När du är i centrum kollar studenterna vad du tittar på. Styr deras uppmärksamhet medvetet
  9. Betrakta bild tillsammans
    Gå över till studenternas sida. Låt bildens budskap sjunka in.

Tomas Jansson. 13 min.