Lärartricks i klassrummet: Smågrupp nu

Smågrupper, som bikupor, trios eller fyragrupper, kan vara bra verktyg för att ge studenter utrymme för egen bearbetning under ett lektionspass. Men hur gör man det effektivt, så att inte instruktionerna och själva arbetsformen krånglar och tar musten ur som skulle ge energi? I denna film visas ett par praktiska tekniker för att komma till skott snabbt och för att undvika att några studenter blir över och hamnar utanför.

”Lärartricks i klassrummet” är en samling korta filmer med praktiska ”tricks” för att hantera klassrumssituationer skickligt. Hitta alla via länken uppe till höger i fönstret.

Den här filmen innehåller följande:

1. Du gör grupperna!
    Uppmaningen ”Bilda grupper!” betyder risk att hamna utanför. Då blockeras lärandet. Ta ansvar för att det inte ska drabba någon.
  2. Gör grupperna med kroppsspråk
    En lärarteknik för att skapa smågrupper snabbt också i stora grupper. Dessutom ökar den energin i rummet.
  3. Nya grupper, nya intryck
    En teknik för att komma ännu längre från slentriangrupper.

Tomas Jansson. 6 min.