Tips: Tvådelad tenta för studenter med förlängd skrivtid

Motverka fusk vid hemtenta, där snabba studenter hjälper studenter med förlängd skrivtid.

Sammanhang

Om en student har förlängd skrivtid då är det inte något problem för tentakonstruktionen om det är salstenta, studenten sitter helt enkelt kvar lite längre. Vid en hemtenta via Canvas finns dock risken att de som redan är färdiga ”hjälper” studenten som har förlängd skrivtid. Att konstruera en separat tenta kostar mycket tid.

Lösning

En lösning är att dela upp tentan för en studentgrupp där det finns studenter med förlängd skrivtid i två delar:

En del av tentan (t.ex. 2/3) är samma för alla studenter. En del av tentan (t.ex. 1/3) görs i två versioner, en för dem som ska lämna in vid ordinarie tid och en för de studenter som har förlängd skrivtid. Studenter med förlängd skrivtid lämnar in den första delen vid ordinarie tid och kan använda den förlängda tiden för den andra delen. Övriga studenter lämnar båda delarna vid ordinarie tid.

Konsekvens

Man behöver bara konstruera 1/3 del av en tentamen i extraversion för de studenter som har förlängd skrivtid.

Och om man ger samma tentamen till alla studenter oavsett lika skrivtid (kan vara en möjlighet beroende på ämne och typ av frågor) så vet man i vilken del man som rättande lärare behöver vara lite mer uppmärksam för eventuell otillåten hjälp.

Skrivet av

Leo de Vin, Maskin- och materialteknik