Tips: När studenter inte pluggar förrän vid hemtentan

Vid hemtenta ges studenterna ibland relativt lång tid för att genomföra den, t.ex. flera dagar. Vissa studenter chansar på att man kan klara tentauppgifterna genom att slå upp i litteraturen och läsa det som behövs för att klara de direkta tentafrågorna.

Lösning

Minska tidsfönstret till några få timmar, t.ex. 3-6 timmar (alltså ungefär som vid salstenta) och använd öppna frågor där det ingår att själv ta ställning till vilken teori eller teoretiska modeller som behövs för att lösa uppgiften. Begränsningen i tid ökar risken att man inte hinner ”hitta rätt” i kursmaterialet och frågekonstruktionen (att själv avgöra vilken teori som är relevant) minskar risken att uppgifterna kan lösas genom att ”slå upp” i kurslitteraturen eller googla fram lösningar.

Konkreta steg

Använd öppna, scenario-baserade frågor. Många kurser syftar till att studenten ska kunna förstå och/eller hantera situationer/fenomen i den verkliga världen. Beskriv en sådan relevant situation/fenomen och be studenten att hantera en viss aspekt av den och då tydligt visa vilken teori som används (använda teoretiska begrepp från relevant teoretisk modell på ett relevant sätt).

Denna frågeteknik kan användas för att testa en stor variation av olika slags kunskap/förmåga, t.ex. om studenten ”känner igen” och kan ”klassificera” fenomen, liksom ”identifiera” komponenter eller ”relationer mellan komponenter”, eller ”identifiera orsak-verkan-sammanhang”, eller föra analyserande och diskuterande resonemang utifrån en relevant situation.

Exempel

I en kurs i ledarskap utgörs scenariot av ett återgivet samtal från ett möte med flera deltagare. Typiskt sett består det om 10-15 repliker. Uppgiften är bl.a. att beskriva/analysera samtalet med hjälp av konfliktteori där de enskilda deltagarnas konfliktstil ska identifieras/analyseras. Samma scenario kan användas för flera liknande uppgifter, t.ex. att beskriva det med hjälp av förhandlingsteori, utifrån modeller för svåra samtalssituationer eller ur ett ledningsperspektiv (med begrepp från viss angiven ledarskapsmodell).

För test av ”högre” förmågor kan uppgiften vara att diskutera samma scenario flera gånger, varje gång med stöd i olika teoretiska modeller. Det har visat sig vara en bra uppgift för att avgöra om studenten förstår de olika teoretiska modellerna.

Konsekvens

Frågekonstruktionen besvaras med fritextsvar, vilket gör automatisk plagiatkontroll möjlig och försvårar fusk genom samarbete.

Också mindre förändringar av de scenarier som används (eller av de frågor som ska besvaras utifrån ett visst scenario) tvingar fram nya lösningar, vilket gör det lättare att återanvända material utan att goda lösningar från tidigare tentor kan användas som mallar av studenterna.

Skrivet av

Tomas Jansson (UPE, Projektledning)