Berättelse: Multimodal loggbok vid VFU för bättre kontakt lärare-student

I yrkeslärarutbildningen har studenter vid sin VFU fört en multimodal digital loggbok kring några på förhand bestämda uppdrag som hänger samman med kursmålen. Uppdragen handlade om tankekartor, bedömningsmatris och trepartssamtal, dvs. tre olika former för reflektion.

Den multimodala digitala loggboken var digital och fungerade som ett fönster mellan universitetets lärare och studenterna på VFU. Lärarutbildarna får större insyn i vad studenterna gör och lär sig på sin VFU och deras kunskap om och förståelse för dagens skola och det yrke de utbildar sina studenter till ökar. Resultaten visar också att då lärarutbildarna reflekterar över studenternas lärande och den nya teknikens roll så sker ett lärande även hos dem.

Att stärka bron genom reflektion – lärarutbildares lärande i arbetet med att överbrygga klyftor mellan universitet och VFU
Presentatör: Annelie Andersén, Enheten Pedagogiskt arbete (24 min.) (Svenskt tal)

Presentationen hölls vid UPEs konferens Från campus till online 2020.

Referenser

Andersén, A., Ådefors, A., Enochsson, A.-B., & Kilbrink, N. (2021). Att stärka bron genom reflektion. Lärarutbildares lärande i arbetet med att överbrygga klyftor mellan universitet och VFU. I N. Jakobsson & C. Vikström (Red.), Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2020 (pdf) (s. 13–32). Universitetspedagogiska enheten Karlstads universitet.