Tips: Hybridexamination som strategi för att få fler studenter i mål

Studenter erbjöds att göra inlämningsuppgifter (”duggor”) under kursens gång. Dessa gav extrapoäng vid sluttexaminationen. Syftet var att motivera dem att engagera sig i en relativt omfattande kurslitteratur skriven på engelska. Det visade det sig att ju fler inlämningsuppgifter som studenter gjort, desto bättre klarade de också uppgifterna i sluttentan.

Kursen var en delkurs i kursen Historia I. Examinationen bestod av en salstenta med essäfrågor ur en frågebank. Duggorna var frivilliga enkla till medelsvåra inlämningsuppgifter som kunde göras löpande under kursen och som kunde generera upp till en tredjedel av poängsumman för betyg Godkänt. Studenterna uppmanades att arbeta med duggorna i mindre studiegrupper.

Svaren på “duggorna” kunde lämnas in fortlöpande och de relaterade till kursinnehållet.

Totalt 458 studenter, fördelat på tio kurstillfällen, ingick i studien. Det finns ett positivt samband mellan antalet duggor och tentamensresultat: Ju fler duggor som genomförts desto högre resultat på tentamensfrågorna.

Fler vägar till G. Hybridexamination som strategi för att få fler studenter i mål
Presentatörer: Mikael Svanberg och Daniel Bergh, Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (25 min.)

Presentationen hölls vid UPEs konferens Från campus till online 2020.

Referenser

Svanberg, M. (2021). Framgångsfaktorer bakom goda tentamensresultat. I N. Jakobsson & C. Vikström (Red.), Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2020 (pdf) ( s. 53–78). Universitetspedagogiska enheten Karlstads universitet.