Fusk: Övervakning via Zoom?

Det är nästan aldrig en bra lösning att simulera den kontrollerade situation som salstentamen erbjuder genom att videoövervaka studenter när de genomför hemtenta.

Det finns flera problem med sådana åtgärder. Dels är det tveksamt om sådan övervakning verkligen uppfyller sitt syfte och om man uppnår tillräcklig kontroll över tentaförloppet. Dels är det tveksamt om det kan försvaras ur ett integritetsperspektiv.

Rekommendationen från universitetets jurister är att övervakning endast ska ske i exceptionella fall, dvs. endast om övervakningen:

1. Är nödvändig för att examinationen alls ska kunna genomföras,

2. Sker på ett sådant sätt att den verkligen uppfyller sitt syfte,

3. Inte är mer integritetskränkande än nödvändigt för att säkerställa att fusk inte sker, samt

4. Inte spelas in.

Är du det minsta osäker på vad du ska göra bör du kontakta universitetets jurister och/eller UPE.

Nedan kan du ta del av överväganden från universitetsjuristerna från november 2020.

Zoom-övervakning vid tentamen i hemmiljö

Det kan i vissa fall kännas svårt att omvandla en tentamen som vanligtvis görs på campus till att göras på distans. Juristerna och dataskyddsombudet har på grund av detta fått många frågor om det är tillåtet att övervaka studenterna via Zoom när de skriver tentamen hemma. Utgångspunkten är att det så långt som möjligt bör undvikas och att övervakning bör användas endast i undantagsfall.
Frågan om att övervaka studenterna med Zoom när de skriver tentamen i hemmiljö har två delar, rättssäkerhet vid examination och integritetsskydd enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Rättssäkerhet

För att kunna motivera övervakning via Zoom måste vi kunna visa att vi verkligen kan genomföra examinationen rättssäkert. En tentavakt i en sal kan övervaka studenterna på ett helt annat sätt än vad som kan ske genom Zoom. Studenten kan t. ex. använda sig av otillåtna hjälpmedel som finns ur bild. En tentavakt kan misstänka att fusk pågår, men det kommer vara nästan omöjligt att styrka fusket. Frågan är därför om övervakningen verkligen uppfyller sitt syfte. För att kunna säkerställa rättssäkerheten vid övervakning krävs därmed tydliga regler för kamerans placering och rutiner för problem med upp och nedkoppling. Vad innebär det till exempel om studentens sändning hänger sig en liten stund, eller för resten av examinationen?

Integritetsskydd

All behandling av personuppgifter måste vara rättvis, skälig, rimlig, proportionerlig och transparent i förhållande till den registrerade (i det här fallet studenten). För att Kau ska ha rätt att behandla personuppgifter krävs en rättslig grund för behandlingen. Samtycke kan inte användas som rättslig grund i detta fall utan vår grund får i stället anses vara allmänt intresse. Detta innefattar dock krav på att den aktuella behandlingen ska vara nödvändig för att utföra uppgiften (examinationen).

Slutsatser

Här kommer vi alltså tillbaka till bedömningen om att övervakning endast ska ske i exceptionella fall. Är det nödvändigt att examinera genom en övervakad Zoom-tenta? Finns det inga andra sätt att pröva studenternas kunskaper av lärandemålen i kursplanen? När det gäller att omvandla en tentamen från en campus-examination till en online-examination finns bra hjälp att få från UPE. Förutom att UPE på sin sida Keep on teaching, https://sola.kau.se/keeponteaching/examination/, ger stöd i hur examinationer kan omvandlas till distans kan du också ta en direktkontakt med UPE (upe@kau.se).
Sammanfattningsvis får en tentamen övervakas via zoom endast om övervakningen:

• är nödvändig för att examinationen alls ska kunna genomföras,
  • sker på ett sådant sätt att den verkligen uppfyller sitt syfte,
  • inte är mer integritetskränkande än nödvändigt för att säkerställa att fusk inte sker, samt
  • inte spelas in.