Obligatoriska undervisningsmoment: När får vi ha det?

Huvudprincipen för universitetsundervisning är att den är frivillig från studentens sida. Bara examinationen är obligatorisk. Men vissa undervisningsmoment kan göras obligatoriska, även om de inte är examinerande. Hur då?

Det är studentens ansvar att själv avgöra vilka av de läraktiviteter vi erbjuder som hen behöver för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå kraven för godkänt. Den enda obligatoriska aktiviteten är själva examinationen, som vi lärare behöver för att kunna utfärda betyg.

I praktiken skapar detta ibland en del problem när man som lärare försöker utforma läraktiviteter som bidrar till studenternas lärande. Ett sådant exempel är när vår välgrundade erfarenhet som lärare är att det krävs mycket och mödosam övning för att tillägna sig en viss färdighet, t.ex. för att öka sin språkförmåga. En annan är att många effektiva arbetsformer förutsätter studenter som gör saker tillsammans, t.ex. i grupparbetsform, diskussionsövningar, ger varandra återkoppling, osv. För att skapa progression under en kurs (eller ett program) kan det vara lämpligt att utforma aktiviteter som bildar en progression, dvs. ett steg bygger på det föregående. Det är en del av lärarens profession att kunna avgöra vilka slags aktiviteter som är effektiva för att tillägna sig ett visst kursinnehåll och nå vissa lärandemål. Det kan däremot vara svårt för enskilda studenter, som inte full ut greppar sakinnehållet i utbildningen förrän mot slutet av den, att bedöma nyttan av enskilda aktiviteter. Om vissa studenter då väljer att bara delta i vissa av stegen i en progression eller ett grupparbete så urholkas den pedagogiska idén också för dem som deltar i alla stegen eller i hela grupparbetet. De flesta lärare har nog någon gång önskat att de kunde göra vissa läraktiviteter obligatoriska utan att också behöva göra dem till examinerande moment.

Men det kan vi.

I Regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karlstads universitet (Se sökväg nedan) öppnas för en sådan möjlighet. I Kapitel 6, §3 Obligatoriska moment anges när det får ske:

Obligatoriska moment kan förekomma, om detta är nödvändigt för att uppnå fastställda kursmål och utgör då en del av examinationen av aktuell kurs, eller kan vara av sådan karaktär att studenterna aktivt måste delta för att tillgodogöra sig momentet. [..] Samtliga planerade obligatoriska moment ska framgå av kursplan och schema.”

Centrala moment i kursens undervisning kan alltså göras obligatoriska om de bedöms vara nödvändiga för att tillgodogöra sig det som kursen handlar om. Det kan alltså vara obligatoriskt att delta i laborationsövningar inför examination om kursens mål är att kunna arbeta i laborationsmiljö, eller det kan vara obligatoriskt att delta i samtalsövningar om kursens mål är att kunna föra svåra samtal om något speciellt.

Särskilt kan detta vara relevant när det mest effektiva lärandet för att nå ett visst kursmål kräver interaktion mellan studenter, t.ex. i samtalsövningar, kamratåterkoppling, och liknande.

Det viktiga här är att obligatoriska moment alltså inte behöver vara examinerande, dvs. ska bedömas och betygssättas, utan att de är aktiviteter med ett renodlat lär-syfte. Det innebär att studenterna kan inrikta sitt deltagande på att undersöka, prova och lära – alltså utsätta sig för risken att misslyckas utan att det också innebär risk för sämre betyg. Aktiviteten handlar inte om att bevisa vad man kan, utan att testa och lära sig hur något fungerar.

/Tomas Jansson, UPE

Referenser

Dokumenthörnan > Universitetsgemensamma styrdokument – internt regelverk > Utbildning på grundnivå och avancerad nivå > Regler > Regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karlstads universitet, reviderad 2019-07-08