Planera språkprogression genom ett helt utbildningsprogram

En student med generellt svag språkförmåga fixar antagligen inte bristen under loppet av en enskild kurs. Åtgärder för att stärka svaga studenters språkförmåga behöver därför planeras med hela utbildningsprogrammet som utgångspunkt.

Språk är en färdighet och det krävs kontinuerlig träning för att förbättra sin språkförmåga. Mycket träning. En strategi kan då vara att systematiskt föra in progressiva skrivuppgifter i programmets kurser med det primära syftet att 1/ tvinga fram skrivträning och 2/ identifiera svaga studenter, så att dessa 3/ kan få återkoppling och rekommendationer om hur de behöver arbeta för att förbättra sin förmåga.

En svårighet är givetvis att enskilda kurser i de flesta fall inte har språkförmåga bland lärandemålen, varför det inte låter sig göras att ha obligatoriska skrivuppgifter som i sammanhanget enbart har språkträning som syfte. Uppgifterna måste kopplas till det som den enskilda kursen handlar om. Men uppgiftens form kan justeras så att den som sidoeffekt också innebär språkträning. Se t.ex. Tips: Systematisk språkträning genom en serie programkurser – ett exempel.

/Tomas Jansson, UPE