Tips: Struktur i kursen med Canvas ‘Planera mera’

Med canvasverktyget Planera mera kan du hjälpa studenterna att skapa struktur i studiearbetet och i sin planering. Dessutom hjälper verktyget dig att bedöma arbetsbelastningen med ditt kursupplägg. Har du gjort ett rimligt upplägg?

Planera mera är ett litet verktyg i Canvas. När du aktiverar det för din kurs får du tillgång till en lista med alla aktivteter i kursens Canvasmoduler . För var och en av aktiviteterna anger du när i kalendern arbetet är bör göras och en uppskattning av hur mycket arbete som det kan röra sig om.

Skärmbild som illustrarar lärarvyn i Canvasmodulen Planera mera

Du kan från en lista ange vilken typ av aktivitetet det innebär för studenten (T.ex. Läsa, Praktiskt arbete, Grupparbete, eller Ta del av inspelning).

Du kan skriva kompletterande kommentarer eller instruktioner om du tycker att det behövs för någon aktivitet.

Medan du håller på med detta kan du be Canvas visa alla momenten i en tidsordnad lista där du får överblick över ordning och tidsuppskattningarna. Blir upplägget rimligt?

När studenten sedan väljer Planera mera i sin vänstermeny så presenteras en lista med momenten med de bedömningar av tid, typ av arbete och de kommentarer som du skrivit. Studenten kan då också välja att klicka in de olika aktivteterna i sin Canvas-kalender, justera din tidsuppskattning till en egen, osv.

Studenten får helt enkelt hjälp att planera sitt arbete.

Men det är inte bara studenterna som har nytta av att du gör detta. Verktyget ger dig hjälp att bedöma om kursupplägget är rimligt och balanserat.

Hur du kommer igång:

• Du gör verktyget Planera mera tillgängligt i en kurs genom att:
    Välja Inställningar i vänstermenyn, sedan Navigering och så flyttar du upp Planera mera till den lista med alternativ som ska vara synliga för studenter och avslutar genom att klicka Spara. Sedan är det bara att fylla momentlistan med information.
  • Lärarinstruktioner?
    Gå till startsidan i Att använda Canvas (Resurser för lärare och administratörer). I menyn Innehåll i kurs hittar du lärarinstruktioner för Verktyget Planera mera. Där finns också en kort videofilm som demonstrerar hur man gör och hur det ser ut i praktiken för lärare respektive student. Du kommer inte att tycka att det är svårt!