SOLO-taxonomi för att skriva lärandemål med systematiserade, aktiva verb som beskriver en progression av kunskap, färdighet och förmåga.
Kunskapstaxonomier är system för att kunna beskriva kunskaper, färdigheter och förmågor, från enklare till komplexa och sammansatta. De är till stor hjälp när man t.ex. formulerar lärandemål i kursplanen. Det finns flera taxonomier med detta syfte.
SOLO-taxonomin av Biggs och Collis (1982) är ett alternativ till Blooms taxonomi (Som nog är mest spridda). SOLO står för Structure of the Observed Learning Outcome. En bra beskrivning av SOLO-taxonomin, med många bra exempel på hur den kan användas praktiskt, finns i Biggs och Tang (2011).
SOLO-taxonomin är uppbyggd som en hierarki av verb som kan användas vid beskrivningen av Intended Learning Outcomes (ILO). ILO motsvarar ungefär lärandemålen i kursplanen. Du kan läsa mer om ILO i Konstruktiv länkning som arbetsmetod.
Hierarkin i SOLO-taxonomin är indelad i fem nivåer. Den lägsta nivån är Prestructural, dvs. den nivå där studenten förstår och kan använda de enskilda orden, men där dessa bär mycket litet substans.
Nästa två nivåer har fokus på kvantitativa aspekter. Nivån Unistructural syftar på när studenten kan föra enkla resonemang, men bara klarar att hantera en aspekt i taget och på ett ytligt sätt. Nivån Multistructural handlar om att klara att presentera detaljerade fakta, men där det brister i förmågan att strukturera dem i resonemang. Vid den här nivån kan studenten upprepa fakta och lösa enkla uppgifter med förutsebara lösningar, snarare än använda fakta för att hitta egna lösningar.
De två översta nivåerna har i stället fokus på kvalitativa aspekter. I nivån Relational kan studenten använda fakta också i strukturerade resonemang och dra egna slutsatser. Nivån Extended abstract står slutligen för när studenten kan föra resonemang som går bortom de givna förutsättningarna, t.ex. applicera givna modeller i nya sammanhang.
SOLO-taxonomins hierarki i fem nivåer. Fritt efter Biggs och Tang (2011, Figur 5.1, sid. 91).
Referenser
Biggs, J. B., & Collis, K. F. (1982). Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy. Academic Press.
Biggs, J. B., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university: What the student does. Open University Press.