Jenny Moon: Kursmål, krav och bedömningskriterier

Jenny Moons (Exeter University) texter om kursmål, bedömningskriteria och andra närbesläktade frågeställningar är närmast klassiska och dyker upp i många högskolepedagogiska sammanhang.

Hon resonerar systematiskt, stringent, men också mycket handfast praktiskt, om hur man formulerar kursmål, krav och bedömningskriteria i universitetsutbildning.

Hennes text från 2004 är antagligen den mest spridda, men du får här nedan också tips om en något senare version från 2006 som bland annat också innehåller systematiserade samlingar med användbara verb för olika slags kursmål.

Sist i listan nedan finns ett bokkapitel (kortare än de andra två texterna) med liknande innehåll. Boken finns som e-bok i universitetsbiblioteket.

Referenser

Moon, J. (2004). Linking levels, learning outcomes and assessment criteria. 1–30.
Tillgänglig: ww.etsii.upct.es/pdfs/linking_levels_exeter.pdf (pdf)

Moon, J. (2006). Linking levels, learning outcomes and assessment criteria–EHEA version. WUS, Budva: Curriculum Development and ECTS Seminar.
Tillgänglig: https://spectare.ucl.slu.se/adm/sus/2008/plagiarism_eng/jennymoonexercise.pdf (pdf)

Moon, J. (2005). Chapt. 10, Progression in higher education: A study of learning as represented in level descriptors. I P. Hartley, A. Woods, & M. Pill (Red.), Enhancing Teaching in Higher Education: New Approaches to Improving Student Learning (s. 113–122). Routledge.