ESG-kriteriernas roll i undervisning

ESG står för Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. ESG-kriterierna från 2015 ligger till grund för UKÄs utvärderingar av högre utbildning, vilket gör det viktigt att känna till dem. Här presenteras kort vad ESG-kriterierna innebär och vilka kriterier som är viktigast för undervisande lärare.

ESG-kriterierna antogs i november 2015 och utgör gemensamma riktlinjer för kvalitetssäkring av högre utbildning inom Europa. Förslaget till ESG har tagits fram av det europeiska nätverket för kvalitetssäkring inom högre utbildning, ENQA, i samarbete med den europeiska studentorganisationen ESU, den europeiska högskolesammanslutningen EURASHE och samarbetsorganet för universitet och högskolor i Europa, EUA. ESG-kriterierna är tänkta att skapa enhetlighet mellan länder och vara ett viktigt komplement till de lagar och förordningar som styr lärosätens verksamhet i respektive land. Riktlinjerna ska vara ett stöd för de svenska lärosätena vad gäller kvalitetsarbete och ligger till grund för UKÄs nya kvalitetssystem som infördes 2017. De granskningar som genomförs baseras på Högskolelagen, Högskoleförordningen samt ESG-kriterierna. Den kvalitetsmodell som finns vid Karlstads universitet är framtagen i förhållande till ESG-kriterierna och UKÄs kvalitetssystem.

Den engelska versionen av ESG-kriterierna är den officiella, och den som låg till grund för beslutet i november 2015. Den svenska översättningen har till viss del anpassats till de förhållanden som gäller vid svenska lärosäten.

Här kommenteras två avsnitt i ESG-kriterierna:

Studentcentrerat lärande

Sektion 1.3 i den svenska översättningen av ESG-kriterierna

I sektion 1.3 i ESG-kriterierna definieras vad studentcentrerat lärande innebär och hur bedömning och undervisning ska vara kopplade till de förmågor som beskrivs i lärandemålen. Dokumentet poängterar att studenterna ska vara aktiva i sin egen lärandeprocess genom att ha tillgång till tydliga bedömningskriterier och examinationsformer för lärandemål. Utbildningar ska också sträva efter att ge flexibla studievägar beroende på förkunskaperna hos studenterna. Det är viktigt att regelbundet utvärdera och utveckla sin undervisning. Centralt är att studenten ska arbeta aktivt med sin lärandeprocess och lärare ska stödja och uppmuntra studentens lärandeprocess.

Bedömningskriterier och hur bedömningen går till ska vara tydligt formulerade och publicerade i förväg i kurserna. Studenterna ska vid bedömningen kunna visa hur långt man kommit i utvecklingen av de förmågor som definieras i lärandemålen och som ska examineras. Studenterna ska också få återkoppling om vad de behöver utveckla för att uppnå lärandemålen. Det ska vara möjligt att beakta förmildrande omständigheter vid bedömningen. Det är viktigt att bedömningen är konsekvent, att den är rättvis för alla studenter och att den genomförs enligt de i förväg publicerade lärandemålen och kriterierna. ESG betonar också att lärandemålen förhåller sig till akademisk kunskap och att förmågorna är kopplade till sådan. Förmåga att kunna göra något med eller inom något ämnesområde kan kort förklara denna relation.

Undervisande personal

Sektion 1.5 i den svenska översättningen av ESG-kriterierna

I sektion 1.5 i ESG-kriterierna poängteras hur viktigt det är att lärarna har den kompetens som krävs för att kunna arbeta studentcentrerat och bedriva en undervisning enligt sektion 1.3. Svenska lärosäten ska arbeta med breddad rekrytering vilket innebär att högre utbildning tar emot alltmer heterogena studentgrupper. Detta kan innebära att undervisning och examinationsformer behöver förändras. Lärosätena ska erbjuda  kompetensutveckling för att stötta mottagandet av nya studentgrupper. Undervisningens betydelse ska vara tydlig i anställningsvillkor och vid anställning av ny personal. Kopplingen mellan undervisning och forskning uppmuntras.

Referenser

SFS 1992:1434. Högskolelag

SFS 1993:100. Högskoleförordning

ENQA. (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA).

UKÄ Universitetskanslersämbetet. (2015). Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning (ESG) (pdf) (Översättning av Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG), antagna vid ministerkonferensen i Jerevan, maj 2015). Universitetskanslerämbetet.

Policy för kvalitetsarbete för Karlstads universitet Se Inslaget, Vårt KAU, Regelverket, Styrdokument, Utbildning på grund- och avancerad nivå, Policy, Universitetsgemensamma Kvalitet och kvalitetsarbete Styrdokument.