Ramar och regler för undervisning vid högskola: Nationellt och europeiskt

Undervisning vid en statlig myndighet regleras nationellt genom lagar, förordningar och rekommendationer. Dessa harmonieras också med överenskommelser på europeisk nivå. Härifrån hittar du till de flesta av dessa.

Europeiska standards och guidelines

ENQA The European Association for Quality Assurance in Higher Education.

ENQA. (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA).

Nationella ramar och regler

Universitets- och högskolerådet. Lagar och regler som styr den högre utbildningen.
(En samlingssida med länkar till det mesta på nationell nivå. Nedan finns direktlänkar till några av dessa.)

SFS 1992:1434. Högskolelag.

SFS 1993:100. Högskoleförordning.

SFS 2008:567 Diskrimineringslag.

Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.

Förordning (1993:1153) om redovisning av studier m.m. vid universitet och högskolor.

Och några nationella rekommendationer

UKÄ Universitetskanslersämbetet. (2015). Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning (ESG) (pdf) (Översättning av Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG), antagna vid ministerkonferensen i Jerevan, maj 2015). UKÄ Universitetskanslersämbetet.

UKÄ Universitetskanslersämbetet. (2020). Rättssäker examination – En vägledning från Universitetskanslersämbetet (Uppl. 4).

SUHF. Rek. 2016:1). Rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande (pdf). SUHF Sveriges universitets- och högskoleförbund.