Läsanvisningar? När och hur?

Kommer man direkt från gymnasiet eller från flera år i yrkesverksamhet, kan det vara svårt att angripa uppgiften att ta till sig stora textmängder. Hur är din målgrupp? Behöver de hjälp med läsanvisningar och studiemetodik?

Hur läser man en fackbok? Hur disponerar man sin tid när ingen delar upp den i små block åt en? Hur vet man att man kommer framåt?

Studenter kan behöva hjälp med konkreta råd om hur man angriper uppgiften att studera strategiskt. Här är några sådana som kan inspirera till att du gör läsanvisningar, m.m.

Läraren & läsanvisningar

Designa kursen och berätta hur ni tänkt

Föreslå hur kurstiden bör struktureras, så att studenterna får ett initierat förslag på hur de ska planera sin kalender.

När bör man arbeta med olika delar? Var kan man vänta sig svårigheter? Vad är syftet med olika delar av litteraturen i aktuell kurs? Hur vet man att man kommer framåt (Finns det övningar, självtester?)?

Under ett program kan det vara klokt att vara mer detaljerad i de första kurserna, för att senare, när studenterna mognat, kunna vara mer svepande. Anpassa alltså förslagen till målgrupp/kursinnehåll.

Canvasverktyget ”Planera mera”

Canvasverktyget ”Planera mera” är till för just detta. Det hjälper läraren att visualisera kursarbetet efter en tidsaxel, där olika läraktiviteter, några schemalagda, andra för studentens eget arbete, blir tydliga. Då blir det lättare för studenterna att förstå hur ni lärare tänkt när ni la upp kursen.

I ett separat inlägg beskriver vi verktyget Planera mera .

Till studenten

Den här webbplatsen är förstås till för dig som är lärare, men här kommer några tips som du kan använda i din egen kurs när studieteknik och språk kommer upp.

Universitetsbibliotekets resurser om studieteknik

Utnyttja gärna universitetsbibliotekets resurser om studieteknik i din kurs, t.ex. de korta filmer av Björn Liljeqvist om hur man pluggar framgångsrikt. Se Kau.se > Universitetsbiblioteket > Studieverkstaden > Studiestöd > Studieteknik

Läsa fackbok

Här är några särskilda råd (De finns bl.a. på ett eller annat sätt i filmerna i universitetsbibliotekets resurser om studieteknik) om hur man tar sig an stora textmängder. Det har många nybakade studenter svårt med. Du kan ha nytta av listan när du pratar studieteknik med dina studenter:

  • Studera innehållsförteckningen noga. Återvänd till den ofta. Den berättar vad boken innehåller och hur innehållet är strukturerat.
  • Skumma texten, läs inte alla ord, meningar och stycken lika noggrant. Det är för det mesta viktigare att förstår mönstret och strukturen, än att förstå alla detaljer.
  • Markera nyckeltext och gör understrykningar av nyckelord och fraser. Men stryk inte under allt som verkar viktigt! Stryk sällan under hela meningar. Man har ingen nytta av en bok med halva texten markerad. Understrykningar/markeringar är för att fånga uppmärksamheten när man går tillbaka – de är inte till för att skapa en förkortad version av boken.
  • Anteckna i marginalen. Tar texten upp tre aspekter, så markera dem med siffror i marginalen, så blir det lättare att hitta tillbaka till dem. Gör figurer i marginalen som påminner dig om vad texten handlar om.
  • För anteckningar. Skriv stolpar om det du läser. Det hjälper dig att sammanfatta huvuddragen och de skapar motoriska minnen (från själva skrivandet) som du har hjälp av för att minnas.
  • Dela upp läsningen i små bitar. Läs inte tills du storknar, utan läs en bit (Kapitel) i taget. Ta paus och sammanfatta, repetera, bläddra tillbaka för att se dina markeringar och marginalanteckningar.

Strukturera tiden när du pluggar på egen hand (Pomodorometoden)

Strukturera studiearbetet i små block med regelbundna avbrott för att släppa taget i hjärnan från det du läser. Ingen funkar genom att oavbrutet försöka hålla koncentrationen uppe under långa läsdagar. Tvärtom hjälper det dig att plugga om du tänker på något annat då och då.

Pomodoro-metoden är en sådan strategi. Den går ut på att dela in plugget i halvtimmar: Plugga fokuserat i 25 minuter och ta sedan 5 minuters paus. Om och om igen. Tricket är att du under de 25 minuternas koncentrerat arbete inte får göra avbrott. Det lär dig disciplin och blir en vana.

Här är två korta öppna filmer om Pomodorometoden som du (läraren) kan tipsa om: