Tips: Textens omfattning i hemtenta

Bedömningen av om en student nått examinationskraven i en tenta av essätyp avser normalt lösningens kvalitativa värde, inte kvantiteten. Av bedömningsekonomiska skäl sätter vi ändå ofta en övre gräns (och ibland lägsta gräns) i antal ord/antal sidor för lösningen. Fokus flyttas från kvalitet i riktning mot volym.

Det leder gärna till att vissa studenter mjölkar fram meningslösa extraord för att komma nära gränsen och att andra inte vågar förklara sig tillräckligt. Har vi i stället inga övre volymgränser alls riskerar vi att osäkra studenter satsar på att skriva allt de kan med koppling till frågeställningen. Inget av dessa alternativ är särskilt lyckat.

Hur beskriver man kraven på lösningens omfattning utan att fastna i textvolymgränser?

Sammanhang

Här nedan ett par exempel på hur man kan undvika omfattningskrav uttryckta som “högst 500 ord” eller ”minst 300, högst 500 ord” och liknande. Exemplen är autentiska och använda vid flera kurser.

Observera att tentauppgiften i samtliga exempelfall är av kvalitativ art och bygger på frågeställningar i förhållande till ett eller flera case där studenten ska visa att hen kan välja och använda teori och modeller från kursen för att applicera på “verkliga” situationer.

I texten nedan beskrivs också hur lösningens kvalitet kommer att bedömas. Den beskrivningen syftar här också på att hjälpa studenten att avgöra om lösningen är tillräckligt omfattande.

Lösning

Exempel 1

“Du behöver inte ägna tid åt att skriva formellt korrekta källreferenser när du hänvisar till teori och modeller från kurslitteraturen, men det ska tydligt framgå av dina resonemang vilka teorier och modeller du bygger på.

Vi tror inte att en text på bara 1-2 sidor tillräckligt väl motiverar och beskriver en sådan här lösning. Då måste man vara en sjusärdeles skicklig skribent. Vi tror inte heller att det blir bättre med en lång uppsats på 8-10 sidor. Då har man inte lyckats prioritera. Skriv så mycket du vill, men ta dessa tankar som råd.

Se till att alla sidor är märkta med dina personuppgifter och sidnummer.

Om betyg

För betyget godkänd krävs att du presenterar en lösning som hänger ihop och är tydligt underbyggd med teori och modeller från kursen. För högre betyg krävs ett utvecklat eget resonemang kring lösningen.

Texten ska innehålla tydliga resonemang och slutsatser. Det ska finnas en balans mellan konkreta lösningar, resonemang och teorihänvisningar. Egen analys, klargörande exempel och motivering av föreslagna lösningar värderas högre än långa citat och direkta avskrivningar från litteraturen.”

Exempel 2

Några kollegor tyckte att man ändå skulle vara litet mer stramt formell, så då skrev vi så här:

“Vi tror inte att en text på bara 1-2 sidor tillräckligt väl motiverar och beskriver en sådan här lösning. Vi tror inte heller att det blir bättre med en lång uppsats på 10-15 sidor. Då har du antagligen inte lyckats prioritera särskilt väl. Skriv så mycket du vill, men ta dessa tankar som råd. “

Konsekvens

Texterna ovan (och liknande varianter) har använts i hemtentor sedan 2015 och har fungerat väl. Ibland blir studenter chockade och vilsna (de är vana att räkna kvalitet i antal ord eller sidor). Men de brukar komma över det. För andra är det en lättnad.

Skrivet av

Tomas Jansson (UPE, Projektledning)