Tips: Avskräcka från fusk genom en obligatorisk deklaration

Forskning inom området Behavioral economics visar att tendensen att fuska minskar när man tvingas att uttryckligen ange att man inte fuskar, speciellt om deklarationen görs först, innan man lämnar sina uppgifter.

I Canvas tvingas studenten göra en sådan försäkran i samband med inlämningen. Det görs genom att markera i en kryssruta när man laddar upp lösningen.

Försäkran kommer alltså efter att man producerat sin lösning.

Den kräver alltså ingen särskild aktiv handling av studenten.

Lösning

En förstärkande teknik är att i tentainstruktionen kräva att studenten i sin lösning aktivt klistrar in en deklaration om att hen inte fuskat.

Starkast effekt nås om detta ska göras först i lösningen (jämfört med sist).

Konkreta steg

En sådan formulering av tentainstruktion som använts (i tentor i huvudområdet Projektledning) är nedanstående. Den fokuserar på fusk genom samarbete:

”Först i din inlämnade lösning ska nedanstående text skrivas in. Mer information om fusk, plagiat och regler för examination finns på kau.se.

’Jag har genomfört den här examinationen på egen hand och har inte samtalat om eller på annat sätt samarbetat med andra studenter med examinationsuppgiften. Jag är medveten om att samarbete vid en individuell examination är fusk. Jag är medveten om att lärare är skyldiga att anmäla misstänkt försök till fusk, t.ex. samarbete, till rektor för utredning av disciplinnämnden. Jag har förstått att universitetet får och kommer att vidta disciplinära åtgärder mot studenter som fuskar, t.ex. genom avstängning från undervisning.’ ”

Konsekvens

Intrycket är att antalet misstänkta fall blir färre (men det kan givetvis vara önsketänkande. Antalet studenter är relativt få, normalt 20-40 per tenta.).

Lästips om fusk

Se t.ex. Ariely, Dan. (2012). ”The (Honest) Thruth about Dishonesty” för många exempel på studier om hur öppen deklaration om ärlighet motverkar fusk i praktiken. Ett sådant handlar om att uppgiven körsträcka (som påverkade premien för bilförsäkring) i genomsnitt ökade när anmälan om försäkringsuppgifter innehöll deklaration om att de uppgivna uppgifterna var korrekta flyttades från längst ner till överst i blanketten.

Tomas Jansson (UPE, Projektledning)