Checklista för bra kurshemsida i Canvas

Det här är en checklista för dig som är kursledare/lärare i en universitetskurs med hemsida i Canvas. Den bygger på robusta principer för hur en bra studiemiljö för studenter bör se ut och gör dessutom livet lättare för dig som är lärare. Använd den för att se att du inte oavsiktligt missar något viktigt.

Uppgiften är att bygga upp kurshemsidan i Canvas så att det blir lätta att hitta för studenterna och lätt att underhålla för lärarna.

Principer

Canvassidan blir en studiemiljö för kursen, alltså mycket mer än bara en kanal för att distribuera kursmaterial. Särskilt tydligt blir det när kursen går på distans och studenten inte har tillgång till campusmiljön.

När deltagaren kommer till kurshemsidan behöver deltagaren få överblick (kronologiskt, arbetsformer och sakinnehåll), känna trygghet (att kursen är väl organiserad och att det finns möjlighet att få kontakt om man är osäker på något). Och slutligen ska deltagaren tycka att kursinnehållet lockar.

Titta gärna på filmen där vi presenterar principer för bra studiemiljö: Effektiv studiemiljö online.

Checklista

Här är några saker du bör fundera över. Finns de med på kurshemsidan och presenteras de så att helhetsintrycket stödjer principerna:

1. Översikt av vad man lär sig/vad kursen går ut på

Kursens mål, eller kortfattad beskrivning i löptext av det viktiga som man kommer att lära sig. Kursplanen är ett i huvudsak juridiskt dokument och ger sällan någon inspirerande överblick av vad man lär sig, om man inte redan känner till de termer och begrepp som man ska jobba med i kursen.

2. Översikt över hur kursarbetet är upplagt

Kronologiskt: Typ av aktiviteter över kursens förlopp och specifika händelser (Som inlämningar).
Sakinnehållet: T.ex. indelning i teman, hur sakinnehållet bearbetas, osv.

3. Administrativ information

T.ex. närvarokrav, obligatoriska moment och hantering om man missar sådant, kursledarnas roller, kontaktuppgifter och liknande. Sådan info är viktig både för att skapa trygghet och för att etablera beteendenormer.

4. Schema

Dvs. de schemalagda aktiviteter som deltagaren behöver boka i sin kalender.

Det kan vara klokt att undvika att i förväg ge detaljerad information om enskilda aktiviteter som ska ske under kursen eller vid enskilda lektionspass. Sådan information begränsar möjligheten att göra situationsanpassningar. Detaljinformationen blir lätt till utlovade åtaganden från lärarens sida, förändringar upplevs som misslyckanden snarare än som situationsanpassning, osv. Dessutom är informationsvärdet, t.ex. om vilka mindre övningar eller diskussionsuppgifter som planeras, lågt för deltagaren, eftersom denne inte har tillräcklig insikt i vare sig kursens sakinnehåll eller de didaktiska bedömningar som leder fram till de specifika detaljerna.

5. Litteratur och andra motsvarande resurser

Får deltagaren tillräcklig överblick över kursmaterialet, som kursböcker, artiklar, kompendier, videofilmer, mm.?

6. Eventuell slutuppgift

Vad krävs (konkret) för att deltagaren ska kunna anses ha fullföljt kursen och få kursintyg/betyg?

7. Kursledare/lärare

Lärarnas kontaktuppgifter och olika roller (om de har olika roller), liksom något slags presentation av vilka de är. Det sistnämnda handlar om att dels göra lärarna till mänskliga individer (Törs jag kontakta dig?) och dels att legitimera dem som kursledare/lärare (Är du trovärdig?).

8. Kontakt

Hur går det till praktiskt att få kontakt med lärare och andra studenter? Vilka kanaler/verktyg ska man använda? När? Akuta frågor?

9. Helhetsintryck

  • Tydlig skillnad mellan administrativ information och material som utgör kursinnehåll?
    Kursinnehåll ska vara levande, lockande, inspirerande, varierat.
    Administrativ information klar, konkret, entydig, konsekvent.
  • Onödig information?
    T.ex. menyalternativ i vänsterlisten som inte används i kursen? Ta bort sånt! (Görs i Vänsterspaltens meny > Inställningar > Navigation.)
  • Kurshemsidans struktur enkel att förstå?
    T.ex. att det inte finns onödigt många alternativa vägar till samma information, att information man behöver ofta inte kräver många klick, eller att samma information inte finns på flera olika ställen.
  • Språket entydigt och lagom informellt?
    Den språkliga stilen skapar en bild av avsändaren. Är det människor eller döljs människorna bakom myndighetsspråk? Om stilen matchar de individer som deltagaren möter bidrar det till en tydlig och trygg studiemiljö.
  • Fungerar länkarna som finns på sidorna?
    (Det finns en canvas-funktion för att kontrollera det: Vänsterspaltens meny > Inställningar > Validera länkar i innehållet (Se längst till höger)).