Under våren 2025 arrangerar UPE en seminarieserie med syfte att problematisera och diskutera konsekvenser av AI:s intåg. Under tre träffar kommer vi behandla AI och examination, etiska aspekter kring AI samt AI och skrivande. Seminarierna är två timmar, genomförs via zoom och är öppna för alla. Ingen anmälan krävs. Zoomlänk
Vill du ha ett intyg och 20 högskolepedagogiska timmar? Då behöver du anmäla dig på länken senast 26 februari. Du behöver också delta på alla tre seminarier, skriva en egen reflektion samt ge kamratåterkoppling på en annan deltagares reflektion. Vidare instruktioner ges via Canvas där du läggs till efter anmälan.
- Onsdag 12 mars kl 13-15
Presentatörer: Jonathan Wedman och Marcus Strömbäck Hjärne
Titel: AI och examination ett år senare – var är vi nu?
Beskrivning: Sedan AI gjorde textproduktion lättillgänglig för allmänheten 2022 har det ställt delvis nya krav på hur lärandemål i högre studier kan och bör examineras med bibehållen rättssäkerhet. Under det senaste året har AI-utveckling fortsatt tagit stora kliv framåt så i det här föredraget går vi igenom vad som hänt sedan sist och var vi står nu gällande AI och examination. Målet är att utifrån lärarrollen i högre studier presentera en uppdaterad lägesrapport med konkreta exempel på vad AI kan och inte kan göra i examinationssammanhang. Både övervakad och icke-övervakad examination berörs och dessutom presenteras tips att beakta och fallgropar att undvika.
- Onsdag 9 april kl 13-15
Presentatör: Håkan Liljegren
Titel: Etiska aspekter kring AI
Beskrivning: I takt med att AI-teknologin utvecklas och blir alltmer integrerad i vårt samhälle, uppstår nya etiska frågor och utmaningar. I detta föredrag kommer vi att utforska flera viktiga aspekter av AI och etik. Vi kommer att diskutera hur data används, taggas och skrapas, samt de miljömässiga konsekvenserna av AI. Vi kommer också att ta upp frågor om integritet och datasäkerhet, och undersöka om det över huvud taget är möjligt att utveckla etiskt hållbara AI-system. Slutligen kommer vi att diskutera vad vi som individer och samhälle kan göra för att säkerställa att AI utvecklas och används på ett etiskt sätt. Målet är att ge en översikt och praktiska exempel som kan hjälpa oss att navigera i denna komplexa och snabbt föränderliga värld.
- Onsdag 14 maj kl 13-15
Presentatör: Claes Lindskog
Titel: AI och det akademiska skrivandets framtid
Beskrivning: Den snabba spridningen av text-genererande AI-verktyg har fått många av oss som arbetar inom akademin att ifrågasätta vår verksamhets fundamenta. Många lärare undrar bävande: Är det längre någon mening med att betygssätta mina studenter på hur de skriver? Är det verkligen fortfarande viktigt att lära mina studenter att skriva? Och i så fall, vad är det jag ska lära dem? Och hur? Och varför? Och hur länge dröjer det innan mina svar på de här frågorna blir lika föråldrade som att skriva med papper och penna? I den här föreläsningen kommer Claes Lindskog, språkpedagog vid humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet, att analysera dessa frågor i hopp om att hitta en ny grund för framtidens undervisning.