Lärarens uppgift avseende fusk och plagiat handlar om att avskräcka från fusk, försvåra fusk och upptäcka fusk.
Fusk: Generellt om fusk och plagiering
Informera studenterna noggrant om vad fusk är och konsekvenserna av det. Gör det på sätt som inte är alltför slentrianmässiga.
Fusk: Göra det svårt att fuska
Gör det svårt att fuska. Det finns knappast en enda lösning som gör det omöjligt att fuska, utan man behöver använda flera samverkande arrangemang för att försvåra för den som frestas.
Fusk: Identifiera student online
Kravet om identifiering är att studenter ska stryka sin identitet och ha moment med muntlig redovisning. Men inte vid alla examinationsmoment och inte vid alla kurser. Hur gör man?
Fusk: Övervakning via Zoom?
Det är nästan aldrig en bra lösning att simulera den kontrollerade situation som salstentamen erbjuder genom att videoövervaka studenter när de genomför hemtenta.
Fusk: Plagieringskontroll i Canvas
När studenter lämnar in skriftliga uppgifter i Canvas bör de plagieringskontrolleras. I Canvas självstudiekurs finns en instruktion för hur du kan aktivera plagieringskontroll och hur du som lärare ser och kan använda resultatet av kontrollen.
IKT: Verktyg för examination
KAU har två verktyg för att hantera specifika examineringsrelaterade saker. Dels Ouriginal för textjämförelse (för att upptäcka plagiering) och dels Inspera för digital salstentamen. Dessutom har vi förstås Canvas och funktionaliteten med inlämningsuppgifter och Quiz.
Plagiering
Studenter som plagierar, avsiktligt eller oavsiktligt, är en ganska stor fråga för alla lärare som bedömer examinationsuppgifter. Vi kan angripa plagiering på två sätt: Förebygga det eller upptäcka det.
Tips: Avskräcka från fusk genom en obligatorisk deklaration
Forskning inom området Behavioral economics visar att tendensen att fuska minskar när man tvingas att uttryckligen ange att man inte fuskar, speciellt om deklarationen görs först, innan man lämnar sina uppgifter.
Tips: Leka läkarmottagning - Identitetskontroll i Zoom
Hur kontrollerar vi identiteten hos studenter när examinationen är på distans? Och hur gör man för att det ska gå snabbt att göra det?
Tips: Slarviga uppsatser med ”formella fel”
Vid examinering av uppsatser skapar det besvärande extraarbete när uppsatsen är slarvigt korrekturläst, med formella fel av olika slag. Här är ett exempel på hur man kan använda en checklista för att stötta studenternas korrekturläsning, minska extraarbetet för läraren och få bättre uppsatser.
Tips: Utforma examinationer för att undvika fusk med ChatGPT
För att förebygga och undvika otillåten användning och fusk är det viktigt att diskutera detta med studenterna. Här är några viktiga aspekter: Cormac McGrath, lektor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet, ingår i en arbetsgrupp för att skyndsamt ta fram en vägledning samt förslag på åtgärder universitetet kan behöva vidta i ett […]