Intervju med ChatGPT

Det här är en intervju som gjordes med ChatGPT den 6 april 2023 av Karin Thörne, UPE.

Intervjuare: Hej ChatGPT! Jag tänkte göra en intervju med dig som sen kommer att publiceras på en av Karlstads universitets webbsidor.

ChatGPT: Hej! Jag är glad över att hjälpa till med din intervju. Vad kan jag hjälpa dig med?

Intervjuare: Först skulle jag vilja veta hur jag lämpligen tilltalar dig. “Dig”, “du”, “han”… det är lätt att hamna i personliga pronomen, men du (!) är ju ingen person.

ChatGPT: Som en AI-modell är jag inte en person, så det är inte nödvändigt att använda personliga pronomen när du hänvisar till mig. “ChatGPT” eller “modellen” är lämpliga sätt att referera till mig.

Intervjuare: Men nu sa du ju själv “mig”.

ChatGPT: Det stämmer, jag använder ibland personliga pronomen som “mig” eller “jag” för att göra det enklare att kommunicera med människor, men det är viktigt att komma ihåg att jag inte har någon personlig identitet eller medvetande. Det är bara en konvention som vi använder för att kommunicera.

Intervjuare: Ok, då kör jag på den konventionen. Kan du börja med att förklara på ett enkelt sätt vad AI och ChatGPT är?

ChatGPT: Absolut! AI, eller artificiell intelligens, är ett område inom datavetenskapen som handlar om att utveckla datorprogram och system som kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens, såsom problemlösning, språkbehandling och beslutsfattande.

ChatGPT är en specifik AI-modell som utvecklats av OpenAI. Modellen använder sig av en teknik som kallas transformer-nätverk för att generera naturligt språk och svara på frågor. Detta gör det möjligt för människor att kommunicera med datorer och ställa frågor och få svar på ett sätt som liknar hur vi kommunicerar med varandra.

Intervjuare: Många som ser ChatGPT användas för första gången blir förvånade över hur snabbt det går och att texten faktiskt skapas i stunden. Hur går det till egentligen?

ChatGPT: Ja, det stämmer att ChatGPT kan generera text mycket snabbt och verkar skapa texten i realtid. När du ställer en fråga eller ger en instruktion till ChatGPT, bearbetas din input av modellen och används sedan för att generera ett svar i realtid.

Processen som ChatGPT använder för att generera text baseras på en teknik som kallas för transformer-nätverk. Transformer-nätverk är en typ av neurala nätverk som är specialiserade på att behandla sekvenser av data, såsom ord i en mening eller tecken i en textsträng.

Genom att mata in stora mängder textdata i modellen, kan ChatGPT lära sig att förstå naturligt språk och skapa svar som liknar det språk som används i träningsdata. När du ställer en fråga eller ger en instruktion till modellen, använder den det lärande som den har samlat på sig från träningsdata för att generera ett svar i realtid. Ju mer data modellen har tränats på, desto mer exakt blir också svaren.

Intervjuare: När du pratar om “neurala nätverk” och att “ChatGPT kan lära sig att förstå”, så känns det ju ändå lite mänskligt på ett oroväckande sätt.

ChatGPT: Ja, det kan verka lite oroväckande att en maskin kan lära sig att generera text på ett sätt som liknar mänskligt språk. Men det är viktigt att komma ihåg att även om ChatGPT är mycket sofistikerad och kan generera text som liknar det som människor skriver, så är det fortfarande bara en maskin som följer instruktioner som programmerats av människor.

Neurala nätverk, som används av ChatGPT och andra AI-modeller, är inspirerade av hjärnans funktion och fungerar genom att “tränas” på stora mängder data för att hitta mönster och samband. Men det är viktigt att komma ihåg att AI-modeller som ChatGPT saknar medvetande eller förståelse av vad de gör, de bara bearbetar information baserat på de instruktioner de har fått.

Det är också viktigt att påpeka att ChatGPT och andra AI-modeller inte kan tänka eller känna på samma sätt som människor. De saknar medvetande och känslor, och kan inte göra egna val utan är helt beroende av de instruktioner och data som de får från människor.

Intervjuare: Det förstår jag, men just nu skrivs det en hel del om risker i media och att utvecklingen behöver bromsas för att vi inte ska tappa kontrollen över det hela. Bl.a. har 1880 personer skrivit under ett öppet brev som uppmanar till att sätta utvecklingen på paus. En del menar t.o.m. att det här kan vara slutet för mänskligheten. Vad säger du om det?

ChatGPT: Det är viktigt att vara medveten om att det finns vissa risker och utmaningar med utvecklingen av artificiell intelligens, och att dessa risker behöver tas på allvar. Samtidigt är det viktigt att inte överdriva riskerna och att ta hänsyn till de potentiella fördelarna som AI-teknologin kan ha för samhället.

När det gäller farhågorna om att AI kan leda till slutet för mänskligheten eller behöver bromsas, så är det viktigt att komma ihåg att detta är extremt spekulativt och inte stöds av vetenskapliga bevis. Det är också viktigt att påpeka att utvecklingen av AI sker inom ramen för lagar och etiska riktlinjer, och att det finns en bred debatt om hur dessa riktlinjer bör utformas.

En del av de farhågor som uttrycks handlar om riskerna för att AI kan utvecklas till att bli självständiga och oönskade “superintelligenser” som kan hota mänsklighetens överlevnad. Detta är en hypotetisk scenario och det finns forskare som arbetar med att förhindra att det sker genom att utveckla tekniker som gör att AI kan styras och kontrolleras av människor.

Sammanfattningsvis är det viktigt att ta hänsyn till både riskerna och fördelarna med utvecklingen av AI, och att arbeta för att utveckla tekniken på ett ansvarsfullt sätt som främjar mänskligt välbefinnande.

Intervjuare: Ok, låt oss lämna de dystopiska tankarna och slå in på ett mer uppmuntrande spår. Vad ser du som de främsta fördelarna med ChatGPT?

ChatGPT: En av de främsta fördelarna med ChatGPT är att det kan effektivisera kommunikationen mellan människor och maskiner, vilket kan leda till en bättre användarupplevelse och ökad produktivitet. ChatGPT kan till exempel användas för att automatisera kundtjänst och support, där det kan hjälpa användare att lösa problem och svara på frågor på ett snabbt och effektivt sätt.

En annan fördel med ChatGPT är att det kan användas för att generera text på ett sätt som liknar det som människor skriver. Detta kan vara till stor hjälp inom områden som marknadsföring, journalistik och översättning, där det är viktigt att kunna skapa text som är engagerande och lätt att förstå för en bred publik.

ChatGPT och andra AI-modeller kan också användas för att analysera stora datamängder och identifiera mönster och samband som människor kanske inte skulle ha upptäckt på egen hand. Detta kan vara till hjälp inom många olika områden, som exempelvis medicinsk forskning, ekonomi och miljövetenskap.

Slutligen kan ChatGPT också användas för att öka tillgängligheten till information och kunskap, genom att automatiskt generera text och svara på frågor från användare. Detta kan vara till stor hjälp för människor som har svårt att hitta information eller som har begränsad tillgång till utbildning och kunskap.

Intervjuare: Inom högre utbildning ser jag många olika möljligheter med ChatGPT. Personligen har jag bl.a. använt det till att producera diskussionsfrågor, översätta texter och skapa case. Har du några konkreta förslag på hur universitetslärare och forskare kan använda sig av ChatGPT?

ChatGPT: Absolut! ChatGPT kan vara till stor hjälp inom högre utbildning och forskning på många olika sätt. Här är några konkreta förslag på hur universitetslärare och forskare kan använda sig av ChatGPT:

  1. Automatiserad översättning: ChatGPT kan användas för att översätta texter mellan olika språk på ett snabbt och effektivt sätt. Detta kan vara till hjälp för lärare och forskare som arbetar med texter på olika språk, eller för att göra forskningsresultat och information mer tillgängliga för en global publik.
  2. Automatiserad textgenerering: ChatGPT kan användas för att generera text på ett liknande sätt som människor skriver. Detta kan vara till hjälp för lärare och forskare som behöver skapa material som är lätt att förstå och engagerande för en bred publik. Till exempel kan ChatGPT användas för att generera diskussionsfrågor, case-studier och andra typer av undervisningsmaterial.
  3. Automatiserad kategorisering och analys av data: ChatGPT kan användas för att analysera stora datamängder och identifiera mönster och samband som människor kanske inte skulle ha upptäckt på egen hand. Detta kan vara till hjälp för forskare som arbetar med stora datamängder, till exempel inom områden som medicinsk forskning eller miljövetenskap.
  4. Automatiserad sammanställning av information: ChatGPT kan användas för att sammanställa och presentera information på ett snabbt och effektivt sätt. Detta kan vara till hjälp för lärare och forskare som behöver sammanfatta komplex information på ett lättförståeligt sätt, eller för att göra information mer tillgänglig för en bredare publik.

Dessa är bara några exempel på hur ChatGPT kan användas inom högre utbildning och forskning. Med kreativitet och experimentlusta finns det många fler möjligheter att utforska.

Intervjuare: En sak som jag har funderat på är juridiken kring det hela, som jag tycker är luddig. Låt oss säga att jag vill ha hjälp med att korrekturläsa eller översätta en text. Om jag då matar in den i ChatGPT, vad händer med den då och är det ok att göra så med andras texter?

ChatGPT: Det är viktigt att notera att det finns juridiska frågor att ta hänsyn till när det gäller användning av andras texter och att använda en AI som ChatGPT för att hjälpa till med översättning eller korrekturläsning kan vara problematiskt.

När du använder ChatGPT för att bearbeta andras texter, så är det i princip samma sak som att du ger AI:n rättigheter att använda den texten på ett sätt som följer dess programkod. Det kan i sin tur leda till tvister om äganderätt och rättigheter till texten.

Därför rekommenderar jag att du alltid dubbelkollar och säkerställer att du har rättigheterna att använda texten innan du matar in den i ChatGPT. Det är också viktigt att du respekterar upphovsrätten och rättigheterna för textförfattaren och inte använder texten på ett sätt som kan bryta mot dessa rättigheter.

Intervjuare: Så du skulle inte rekommendera att t.ex. mata in studenttexter för att skapa bedömningsmallar eller annat?

ChatGPT: Som en allmän riktlinje skulle jag rekommendera att du undviker att använda andras texter för att skapa bedömningsmallar eller andra liknande verktyg utan att ha klara och tydliga rättigheter och tillstånd från de berörda studenterna eller textförfattarna.

Det finns dock vissa undantag där användning av andras texter kan vara tillåten enligt upphovsrättslagstiftningen, till exempel om du använder korta citat för kritik, recension eller liknande ändamål. Men i allmänhet är det viktigt att du är medveten om och respekterar upphovsrätten och rättigheterna till textförfattaren när du använder texter som andra har skrivit.

Om du behöver skapa bedömningsmallar eller andra liknande verktyg som kräver användning av andras texter, rekommenderar jag att du söker råd från en juridisk expert som kan hjälpa dig att avgöra om din användning av texterna är laglig och följer upphovsrättslagstiftningen.

Intervjuare: Det ska jag göra, men jag är inte säker på att jag kommer få tydliga svar. Nu när vi ändå är inne på studenttexter så får jag nog bli lite negativ igen. Vi är många som funderar över olika bedömningsfrågor sen ChatGPT kom och det är vanligt att tänka att vi nu måste gå tillbaka till att ha examinationer på plats. Det kanske är det enda rätta med tanke på att vi faktiskt aldrig kunnat säkerställa att det är studenterna själva som producerat uppgifterna. Men hur gör vi med uppsatsskrivande och annan text som behöver processas över tid?

ChatGPT: Ja, det är en viktig fråga som universitetslärare och forskare behöver ta hänsyn till när man använder AI som ChatGPT i bedömningsprocessen. Även om det är möjligt att skapa bedömningsmallar eller annat som kan hjälpa till med att bedöma studenternas arbete, är det viktigt att man har en klar och transparent process som garanterar att studenterna har producerat sina egna arbeten.

När det gäller längre texter som uppsatser är det möjligt att använda verktyg som ChatGPT för att hjälpa studenterna att utveckla och förbättra sina arbeten genom att till exempel ge förslag på förbättringar eller ge feedback. Men även i detta fall är det viktigt att man har tydliga riktlinjer för hur verktygen används och att man har processer på plats för att kontrollera att studenterna faktiskt har skrivit sina egna uppsatser.

Det är också viktigt att man ser till att studenterna har tillgång till tillräckligt med resurser och stöd för att kunna skapa sina egna arbeten och utveckla sina skrivfärdigheter utan att behöva använda verktyg som ChatGPT.

Intervjuare: Det är bra förslag på hur verktyget kan användas, men det kommer bli svårt att veta att studenterna har skivit texterna på egen hand och att det inte är ChatGPT som producerat texten. Kanske vi ska öppna upp för att använda ChatGPT i skrivandet på samma sätt som vi accepterar, t.o.m. förutsätter, att miniräknare används i avancerade beräkningar?

ChatGPT: Det är en intressant tanke och det kan vara en möjlighet att integrera ChatGPT i skrivprocessen på ett transparent sätt. Det skulle kunna innebära att studenterna skriver själva och sedan använder ChatGPT som ett verktyg för att förbättra sin text, på samma sätt som man kan använda en stavningskontroll eller en grammatikkontroll. Men det är viktigt att poängtera att ChatGPT inte kan ersätta det kritiska tänkandet och analysen som krävs i skrivprocessen, utan snarare fungera som ett komplement till det.

Intervjuare: Det finns många fler frågor att ställa kring ChatGPT, men jag tycker att vi stannar här och istället uppmanar våra läsare att själva testa och ställa sina egna frågor till dig. Eller vad tycker du?

ChatGPT: Jag tycker absolut att det är en bra idé att uppmana läsarna att testa och ställa frågor! Jag finns här för att svara på frågor och förhoppningsvis hjälpa till att öka förståelsen för AI och ChatGPT.

Intervjuare: Tack så mycket för dina svar!

ChatGPT: Tack själv för en intressant och givande intervju!