Pedagogiskt samtal: Att analysera text och vetenskapliga artiklar

UPEs Pedagogiska samtal den 29 mars 2023 handlade om studenters ovana vid att läsa och förstå akademisk text.

Det var dryga tjugofemtalet intresserade som diskuterade bekymren med studenters ovana vid att läsa och förstå akademisk text. Detta var andra gången i år som samtalen genomfördes i hybridform, dvs. med deltagare både i det fysiska rummet och som deltagare via Zoom.

Det fanns tre huvudpunkter på programmet:

• Den slaktade artikeln – Öva att läsa vetenskapliga artiklar
    Helen Hed, bibliotekarie vid Umeå universitetsbibliotek, beskrev hur hon arbetar praktiskt med studentgrupper i övningar i att läsa vetenskapliga artiklar:
  • Textanalys och kamratrespons
    Michael Tengberg, Professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier (IPS) här i Karlstad, presenterade hur han arbetar med att träna studenter i textanalys och textåterkoppling.
  • Samtal i smågrupper
    Slutligen hade deltagarna samtal i smågrupper om sina erfarenheter och om sina reflektioner kring presentationerna. Vi använde Padlet för att göra anteckningar från gruppsamtalen. Dessa kan du läsa här.

Utifrån det som kom upp i gruppsamtalen har vi samlat ett antal inlägg på temat att analysera text och vetenskapliga artiklar. Du läser just nu ett av dem. Du hittar allihop genom att klicka på länken ”MER OM Läsa akademisk text” i högermarginalen när du har ett av dem framför dig. Prova direkt!

/Tomas Jansson, UPE