Tips: Den slaktade artikeln – Öva att läsa vetenskapliga artiklar

Hur tränar man studenter i att läsa och förstå vetenskapliga artiklar? Här är ett lektionsupplägg som passar för en grupp om 25-30 studenter i ett fysiskt klassrum.

Lektionsupplägget kommer från Helen Hed, bibliotekarie vid Umeå universitetsbibliotek. Hon har i sin tur inspirerats av en artikel av Roxanne Bogucka och Emily Wood (Se referens nedan).

Problemet som angrips är att studenter ofta har:

• Svårt att identifiera (och skilja mellan) olika texttyper
  • Svårt att läsa vetenskapliga texter
  • Svårt att hänvisa på rätt sätt till källor

Praktiskt så får studenterna under lektionen arbeta omväxlande i par och grupper, läsa och ta ställning till utdelade delar av artiklar (Förberedda av läraren). Man utgår från den schematiska artikelstrukturen IMRD, dvs. Inledning, Metod, Resultat och Diskussion, och lär sig känna igen och förhålla sig till hur en typisk vetenskaplig texts är uppbyggd.

Under övningen introduceras studenterna också till läs-strategin Skanna, Skumma, Läs, Återberätta.

I Helens presentationsmaterial finns hela upplägget beskrivet, inklusive de förberedelser som behövs.

För den som vill se och höra Helen beskriva själv finns en inspelad presentation hon höll i ett Temacafé för Universitets- och Högskolerådet 2022-10-04 (Ca 23 minuter, varav Helens del cirka hälften).

Referenser

Bogucka, R., & Wood, E. (2009). How to read Scientific Research Articles: A Hands On Classroom Exercise. Issues in Science and Technology Librarianship, 59(59), NP-NP. https://doi.org/10.29173/istl2504