Kamratrespons: Verktyg för att förbättra studenters akademiska skrivande

Hur arbetar man bäst med kamratrespons på akademisk text? Kamratbedömning versus kamratrespons. Utforma bra textseminarier. Använda läslogg och tre didaktiska frågor för textanalys. — En presentation.

Här kommer valda poänger från en presentation av Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier (IPS) i Karlstad, som han höll vid UPEs Pedagogiska samtal 2023-03-29. Presentationsbilderna finns längst ner på sidan.

Problemet

Problemen som angrips här är att studenter inte kan förväntas veta hur man ger bra textåterkoppling, känner sig obekväma både inför att ge och ta emot återkoppling, är vaga när de försöker eller är alltför ”snälla” eller ”stränga”. De behöver undervisning om hur man gör.

Kamratbedömning versus kamratrespons

En nyckel är att vara noggrann med skillnaden mellan att bedöma en text och ge återkoppling på en text. Det första är kamratbedömning och det andra är kamratrespons. Det första bör man undvika och det andra träna på. Låt läraren stå för bedömningarna och skilj på tillfällen för bedömning och för respons.

Förbered studenterna för kamratrespons

1. Vägledande, kritiska frågor som de analyserar kamratens text med (fokus på djupet: argument; diskussion; koherens; relevans; användning av teori)
  2. Tidsram och planering för hur tiden ska användas under ett seminarium
  3. Lär dem att vara sakliga: de ska bidra med att se det som deras kamrat ännu inte sett själv
  4. Förklara skillnaden mellan handledarens, kamratens och seminarieledarens respons
  5. Kamratrespons ska ha en formativ funktion; den ska hjälpa kamraten att höja kvaliteten på sin text och avsluta arbetet
  6. Det är inte obligatoriskt att ändra sin text så som kamraten föreslår, men det är obligatoriskt att den reviderade versionen visar att man förstått och begrundat responsen man fått

Textens ärende och idéer, inte korrekturläsning

Fokus för kamratrespons bör vara på textens ärende och på utveckling av idéer i texten, snarare än vara korrekturläsning.

Utforma ett textseminarium

I bildserien finns exempel på hur man utformar ett textseminarium med kamratrespons kan utformas.

Michael poängterar bland annat hur viktigt det är att läraren inte går in och rättar eller kompletterar kamratrespons på enskilda texter. Då lär sig studenterna att försöka lista ut vad läraren tycker är rätt respons i stället för att de arbetar med varandra. Vill läraren kommentera responsen är det bättre att göra det i form av generell återkoppling till hela studentgruppen.

Skriva läslogg: Använda initiala reaktioner för att förstå text

I bildserien finns också förslag på att introducera Läslogg som verktyg vid läsning av facktexter. Det innebär att dra nytta av spontana, initiala reaktioner och göra metareflektioner där läsaren funderar över sina sådana reaktioner. Varför reagerar jag så?

Tre didaktiska frågor för textanalys

1. Varför skrivs den här texten?
  2. Hur går författarna tillväga för att ta reda på…?
  3. Vad kommer de fram till?

Presentationsbilder

Här hittar du presentationsbilderna.