PCK och TPACK är koncept för att beskriva lärares yrkeskompetens. Först PCK om kombinationen av ämneskompetens och didaktisk kompetens. Och sedan TPACK för PCK kompletterad med IKT-kompetens.
PCK Pedagogical content knowledge
Lee Shulman (1986, 1987) ställer frågan om vad som skiljer en ämnesspecialist från en lärare inom samma ämne och pekar själv på att lärarutbildning inte bör separera ämnesutbildning från pedagogisk utbildning. Han föreslår därför Pedagogical content knowledge (PCK) som kombinationen av ämneskunskap och ämnesdidaktik, ”den speciella blandning av innehåll och pedagogisk som är unik för lärare” (Shulman 1987, s. 8, vår översättning).
Han menar att PCK”…står för blandning av innehåll och pedagogik till en förståelse för hur särskilda ämnen, problem eller frågor organiseras, presenteras och anpassas till elevers olika intresse och förmågor och hur de omsätts i undervisning. Pedagogisk innehållskunskap är [det] som mest troligt skiljer en innehållsspecialist från en pedagog.” (1987, s. 8, vår översättning)
TPACK Technological pedagogical content knowledge
Till denna särskilda lärarkompetens adderar Mishra och Koehler (2006) också ett T för teknisk kompetens och skapar så TPACK-begreppet. De menar att lärare idag måste ha kompetens också på IKT-området. För att anses kompetent inom blended learning i högre utbildning behöver lärare besitta djupa ämneskunskaper och ha tydliga didaktiska idéer om hur studenterna kan stöttas i att utveckla kunskap och förmågor inom ett ämnesområde.
En lärare som har kompetens inom TPACK och blended learning har god förmåga att välja och att välja bort olika former för digitalt stöd för undervisning och examination. Det rör sig om att kunna använda både generella digitala verktyg och sådana som är mer eller mindre ämnesspecifika. En blended learning-kompetent lärare har också förmåga att välja bort digitala verktyg när sådana inte är relevanta, inte tillför kvaliteter eller när de riskerar att sabotera kvaliteter i analoga arbetssätt.
Referenser
Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4–14.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1–23.
Mishra P, Koehler MJ. (2006) Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054