Riktat pedagogiskt stöd för studenter med särskilda behov

Studenter som har behov av särskilda arrangemang för att kunna delta i undervisning och examination kan få det om behovet beror av en varaktig funktionsnedsättning. Samordnare för riktat pedagogiskt stöd fattar beslut eller utfärdar rekommendationer kring hur undervisning och examination kan anpassas. .

Det är studenten själv som ansöker om riktat pedagogiskt stöd. Grunden för att få stöd är att hen har en dokumenterad funktionsnedsättning.

Observera att lärare/examinator bara behöver tillgång till beslutet om stöd, så kallat NAIS-intyg, inte t.ex. de intyg om funktionsnedsättning och liknande som ligger till grund för beslutet om stöd. Den typen av integritetsnära information om studenten ska hanteras av Enheten för studentstöd.

Om studenten beviljas riktat pedagogiskt stöd utfärdas ett beslut eller rekommendation från Enheten för studentstöd som lärare/examinator har som underlag för att göra de arrangemang som behövs i den aktuella kursen. Utifrån rekommendationer fattar sedan examinator beslut om anpassningar som rör examination. Hänsyn ska tas till lärandemål för kursen.

Vanliga stöd är extra tid vid examination, muntlig tentamen eller tentamen i mindre grupp. När stödet gäller själva undervisningen, kan kan det t.ex. handla om anteckningsstöd, rätt att få tillgång till material i förväg eller i talboksformat och liknande.

Om det beslutade stödet innebär extra arbete eller extra andra kostnader, kan beslutet ange att ämnet ersätts för detta.