Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tips: Fasta Fråga-läraren-tider

Många studenter drar sig för att ställa frågor till läraren, särskilt när det är stora studentgrupper eller när undervisningen är på distans och inte minst när frågan måste ställas i skrift. Och läraren kan å sin sida uppleva att det kommer för många frågor om samma sak, trots att det är en minoritet av studenterna som frågar. Fasta frågetider är ett sätt att lösa problemet.

Läraren upplever att hen blir kontaktad (störd) av enskilda studenter som frågar om allt möjligt via telefon eller epost när som helst. Studenter upplever att det är svårt att få direktkontakt med läraren för att t.ex. försäkra sig om att man förstått instruktioner eller att man är på rätt väg i något avseende.

Samtidigt vet vi lärare att nästan inga instruktioner är så tydliga att de inte kan missförstås eller uppfattas som vaga eller tvetydiga. Och för studenten är pluggandet utmanande osäkert i sig. ”Tänk om jag missförstått!” Osäkerheten i situationen kan ta mycket energi från det verkliga studiearbetet.

När undervisningen sker på distans tappar studenten mycket av kontakten med både lärarna och studentkollegorna, varför behovet av att kunna få bekräftelse på att hen är på rätt väg blir ännu större. (Se gärna presentationen och rapporten från den studie som gjorts om studentupplevelser under pandemin i projektet ReThink (Länk nedan)).

Lösning

Schemalägg ett kort pass, t.ex. en halvtimme varje vecka, då du är tillgänglig till exempel i Zoom. Studenter kan logga in i zoom-rummet och ställa frågor, eller bara logga in för att höra vad det snackas om. Dyker det upp frågor som har allmänt intresse, så kan du publicera svar i Canvas, till exempel som Anslag/Announcements.

Det är viktigare för studenten att veta att det finns möjligheter att interagera direkt med läraren om det behövs, än att verkligen göra det. Det skapar trygghet i studierna att veta att man kan få kontakt om man behöver det.

Referenser

Sandra Berginge och Fredrik Olsson. (2021). Följ en distansstudent. Presentation vid konferens om undervisning och examination, Universitetspedagogiska enheten.