Hur kontrollerar vi identiteten hos studenter när examinationen är på distans? Och hur gör man för att det ska gå snabbt att göra det?
Sammanhang
Det är hemtenta, men är studenten den hen säger och har hen verkligen gjort tentan själv?
Lösning
Följ upp hemtentan med korta möten i Zoom, där studenten visar legitimation och sig själv och knyts till sin lösning genom följdfrågor.
Boka tid för dina förberedelser direkt i anslutning till deadline för examinationen, så att du kan göra uppföljningen kort efter studentens prestation. Gör noteringar vid bedömningen av saker att följa upp muntligt, generellt eller för enstaka studenters tentasvar, t.ex. resonemang som skulle kunna utvecklas, om deluppgifter som skulle kunna omformuleras och då få andra svar (“Hur skulle det blivit om frågan i stället varit…?”) eller helt enkelt konstruera någon extrafråga.
Boka korta möten med en student i taget i Zoom, då du har möjlighet att kontrollera identiteten (Visa legitimation i bild) och ställa dina kontrollfrågor.
Se till att du redan när tentan beskrivs talar om att en sådan uppföljning kommer att ske. Studenterna har rätt att få veta proceduren i förväg. (De måste också ges möjlighet att se till att de har videomöjlighet tillgänglig.)
Du kan göra som hos läkarmottagningen: Sätt studenterna i ett väntrum (Zoom Waiting room) och ropa upp dem vartefter det är deras tur!
Steg för steg
Ange ett ungefärligt schema för studenterna, där varje student får ett tidsintervall då de ska vara tillgängliga (Ha loggat in till ditt Waiting room). Intervallet kan t.ex. vara 30 minuter och flera studenter kan få kallelse till samma intervall. Bedöm hur många studenter du kan avverka under ett sådant intervall och gör kallelser med schema baserat på det.
Vid intervallets början ska studenten logga in med video på och sedan vänta på att bli ”uppropad”. De kommer att mötas av en ”skylt” (Lärarens “Personal Meeting Room”) som betyder att de ska vänta på att släppas in. Var tydlig med att de kan komma att få vänta en stund på sin tur. Texten på ”skylten” i väntrummet kan anpassas så att studenten förstår att hen kommit rätt och t.ex. påminna om att hen ska kontrollera att ljud och video fungerar.
Du själv loggar in i Zoom-rummet och släpper in studenterna en i taget, gör identitetskontroll och ställer kontrollfrågor. När en student är klar, instruerar du studenten att lämna rummet och du kan släppa in nästa. På detta sätt kan du ägna bara enstaka minuter åt några studenter och mer tid åt andra och hålla ett högt och jämnt tempo hela processen.
Tänk på att testa ditt Waiting room i förväg med hjälp av kollegor!
Resultat
Proceduren gör att du kan ägna olika lång tid åt olika studenter utan att du behöver schemalägga så att du får väntetider efter de studenter som går snabbt att klara av.
Att studenterna vet i förväg att uppföljningen kommer att ske kan i sig minska benägenheten till fusk. Du kan till och med nöja dig med att följa upp ett stickprov av studenter och nå en sådan effekt.
Relaterat
- How to use Zoom waiting rooms
Hur du skapar Waiting room i Zoom (Zoom support)